Kampanjen med å ringe og sende epost til boligkjøpere vil ikke ta knekken på arbeidslivskriminalitet og svart økonomi, men alle monner drar.

Etterspørsel: Grunnen til at det eksisterer et marked for håndverkere i helsvart eller nyanser av grått, er at deres tjenester etterspørres. Illustrasjonsfoto. Foto: Glen Musk, Adresseavisen

Skatteetaten, Arbeidstilsynet, Trondheim kommune og flere organisasjoner i næringsliv og arbeidsliv har gått sammen i prosjektet «Tett på Trondheim». Målet er å få flere til å velge seriøse håndverkere. Et av tiltakene er å ta kontakt med folk som nylig har kjøpt bolig eller som har søkt om byggetillatelse. De som ringer gir råd og vink om ulike sider ved forskjellen mellom det hvite og det grå og svarte arbeidsmarkedet for håndverkere.

Budskapet om å velge hvitt er neppe ny informasjon for dem som blir kontaktet. Men i tillegg til de konkrete tipsene, er det et budskap som trenger gjentagelse mange ganger og i ulike sammenhenger. Hvis det bidrar til at flere velger hvitt, er tiltaket verdifullt. Grunnen til at det eksisterer et marked for håndverkere i helsvart eller nyanser av grått, er at deres tjenester etterspørres.

Hver vår får det stor oppmerksomhet når britiske steinleggere farer over landet med tjenester som inkluderer 100 prosent rabatt for skatt og moms. Muligens er det er blitt færre av akkurat disse såkalte håndverkerne. Det skyldes i så fall at til og med politiet har advart veldig tydelig mot deres tjenester. Men det er mange andre som opererer svart eller grått, som i kortere eller lengre tid selger håndverkertjenester til folk som med åpne øyne inngår en ulovlig avtale.

De seriøse betaler skatt og moms og har ordnede arbeidsforhold for medarbeiderne. Da bidrar de til fellesskapet, men har også en konkurranseulempe overfor de svarte og grå. Det bør også bekymre huseiere at risikoen for å få et håndverksfaglig dårlig resultat øker når det hvite går over i det grå.

Myndigheter, seriøse bedrifter, arbeidstagere og arbeidsgivere har gjort mye for å begrense svart arbeid og arbeidslivskriminalitet. Men hvis de ikke vinner kampen om vanlige folks holdninger, vil det alltid eksistere et marked for tjenester der det kuttes hjørner. Derfor er det flott at noen har tenkt utenfor boksen og at offentlige myndigheter tar kontakt med folk for å forebygge kriminalitet. Hvis tiltaket blir en suksess, bør dette være en eksportvare til andre kommuner og fylker.

I tillegg til påminnelsen, kommer oppmerksomme og ansvarlige byggherrer også langt med sunn fornuft. Hvis en pris er så lav at den er for god til å være sann, er den ofte det.