Nå er tiden inne for å ta i bruk Helseplattformen på St. Olavs hospital. I Trondheim kommune har denne vært i bruk av ca. 9000 ansatte i ulike roller siden mai 2022. Ingen IT-løsninger er problemfrie, men det har ikke vært så mye medieoppslag fra den kanten, selv om sikkert frustrasjonen med nye systemer er der.

Terje Storvik Foto: Privat

Adresseavisen 30. september bringer et innlegg fra 13 leger/sykepleiere som ber om at innføringen av Helseplattformen må stoppes. De ber om en plan B. Plan B på kort sikt er åpenbar, det er å fortsette som i dag. Vi pasienter ber Helse Midt-Norge og St. Olav om ikke å følge dette rådet, fordi det er et dårlig råd.

Rådet baserer seg ikke på intensjonene og ambisjonene nasjonalt, ei heller lokalt – det vil si én innbygger – én journal. Argumentasjonen baserer seg på en både kortsynt og smalsporet effektivitetstenkning. Dette innlegget henviser til et innlegg i Adresseavisen fra deres kollega (Martin Altreuther) den 25. august 2022 der han antyder at effektivitetstapet for den enkelte lege ved innføring av Helseplattformen kan bli rundt 10 prosent.

Vi pasienter opplever daglig et helsevesen med et adskillig større potensial for bedre effektivitet. Vi opplever at det er vanskelig å bestille og få time hos fastlege. Og for de fleste sitter vi gjerne og venter 45 minutter selv om timen på dagen er blant de første.

Vi opplever stadig at legen glemmer å sende resepten (som vi kom for) eller ikke får sendt til lab'en (vegg i vegg) beskrivelsen av den blodprøven vi kom for. Vi opplever at kommunikasjonen mellom ulike helseinstanser er elendig, og at vi selv må være «brevdue». Er du for eksempel på legevakta og tar blodprøve, og deretter blir innlagt på St. Olav, må du gjennom de samme testene på nytt fordi systemene ikke «snakker sammen».

Vi får ofte ikke spesifisert «regning» etter besøket, og en «tilfeldig» sendt sms med betalingsfrist 48 timer – hvis ikke blir det fakturagebyr. Spesielt hos eldre blir det lagt til nye medisiner uten de gamle tas hensyn til. Resultatet kan bli en medisinmiks som i beste fall er usunn. Vi opplever også en «gammeldags» arbeidsdeling mellom de ulike yrkesgruppene i helsevesenet, som jeg helt klart mener henger sammen både med profesjonskamp og incitamentsordninger for betalingsmodellene.

I tillegg til dette skulle vi gjerne sett at all den helseinformasjon som i dag er dårlig og fragmentert, kunne vært mer helhetlig og utnyttet for å fremme forskning på helse – og dermed hjulpet oss med videre framskritt innen utviklingen mot bedre helse. Noe som er svært vanskelig med dagens løsninger.

Det er jo slik at det er forskjell på den enkeltes leges produktivitet (antall pasienthenvendelser pr. dag) og en total vurdering av effektiviteten i dagens helsevesen. I all optimalisering av effektivitet og logistikk må en ha et totalperspektiv, og det mangler dessverre hos de leger som her har stått fram og dømt Helseplattformen nord og ned.

Jeg ønsker med dette lykke til hos St. Olav og de som etter hvert tar i bruk Helseplattformen. Det heter seg at det aldri er behagelig å rive av et plaster, men det er nå på høy tid!

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe