Kjære AtB, kan dere heller gi Reidun blomster enn bot - for å ha vært kunde i over 25 år? Som fylkespolitiker har jeg fulgt AtB tett siden 2017, da vi ble et sammenslått Trøndelag fra 1. januar 2018. AtB har gode resultater, de driver godt økonomisk, og har bevist at de klarer å styre gjennom urolige tider med pandemi som straffet kollektivtrafikken hardt.

AtB har også bevist at de klarer omstilling meget godt, de har sammenslått, vi har kuttet fra hele 180 buss- og takstsoner i Trøndelag, til kun elleve takstsoner i dag, dette har vært positivt for kollektivreisende. AtB har modernisert sin plattform, og nå er det ikke kun reisende i Trondheim som kan bruke mobilett, men alle reisene i hele fylket. Det er fortsatt hull som må tettes i soneinndelingen, men takstsonene er i all hovedsak til en stor forbedring sammenlignet med hvordan det var med 180 billettsoner.

Men det som er en stor utfordring over flere år, er at AtB har mye å gå på i hvordan de kommuniserer med omverden, og hvordan AtB behandler sine kunder. La oss ta siste eksempel jeg kjenner til: Denne uka kunne vi lese i Adressa om Reidun (57) som hadde glemt å fornye sin månedsbillett. Hun ble tatt av Nokas og bøtelagt. Hele 950 kroner krever AtB.

I klagen ber Reidun om at AtB undersøker hennes billetthistorikk, og at de utviser skjønn. «Jeg mener at jeg bør få refundert denne boten. Da det ikke er meg dere er ute etter. Som har brukt buss siden 1981, og hatt regelmessig månedskort de periodene jeg har bodd i Trondheim. Det vil si i 26 år tilsammen», skriver hun i klagen sin.

Kjære AtB, her kommer min bønn til dere. Beklag til Reidun og gi henne heller blomster. Lag et system som skiller mellom vanlige folk som har glemt å kjøpe billett, og de som systematisk over tid faktisk forsøker å snike. Lag et prikksystem eller noe - som gjør at man første gang ikke får full bot hos dere, men som kun gir folk en prikk i boka. Da slipper folk å kjenne på redselen for å gjøre feil. Målet må være å skape et kollektivtilbud som folk har lyst å bruke. Det vinner alle på, også miljøet.

Det er ikke gode kunder som Reidun AtB skal straffe, Reidun fortjener heller blomster fra AtB fordi hun har vært en god kunde i 26 år. Det er kunder som Reidun AtB lever av. Min bønn til AtB er at dere setter dere ned og lager et system for bøter som ser den enkelte kunde, og ikke stempler folk helt uten rimelig årsak.

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe