Bilistene sparer cirka 30 millioner kroner på ett år i Miljøpakkens bompunkter etter det såkalte bompengeforliket på Stortinget.

I et debattinnlegg 25.10 kalt «Bompengesvindelen i Trondheim» påstår Lill Harriet Sandaune, FrPs gruppeleder på fylkestinget, likevel følgende: «...allerede i 2020 kunne sekretariatsleder i Miljøpakken informere om at midlene til reduksjon av bompengene var brukt på å ikke øke bomtakstene grunnet økt elbilandel på veiene. Ikke bare var dette i strid med Stortingets vedtak – det var en løgn.»

Sandaune tar feil, og her er først en enkel forklaring: I 2020 skulle takstene i Miljøpakken økes i tråd med retningslinjer fra Stortinget. Samtidig bevilget Stortinget 28 millioner kroner per år til å redusere takstene i bompengeforliket. Dette gikk opp i opp. Partene i Miljøpakken hadde enkelt sagt to valg.

1. Sette opp takstene for så å sette dem ned igjen tilsvarende.

2. Beholde takstene uendret.

Partene valgte det siste alternativet. Det betyr at bilistene betaler cirka 30 millioner kroner mindre per år i Miljøpakkens bommer enn de ville ha gjort uten bevilgningen fra bompengeforliket på Stortinget.

Stortinget har bestemt at bomtakstene i Miljøpakken kan følge en konsumprisjustert gjennomsnittsinntekt per bilpassering. Når elbilandelen øker, går gjennomsnittsinntekten per bil ned siden elbiler ikke betaler full pris. Konsumprisveksten medfører i tillegg at den reelle verdien av hver krone reduseres. Takstene kan derfor justeres slik at den reelle gjennomsnittsinntekten opprettholdes på det nivået som Stortinget har bestemt. Den er satt til 8 kroner per passering i 2017-verdi.

Etter bompengeforliket mellom regjeringspartiene i 2019 inngikk partene i Miljøpakken i 2020 en tilleggsavtale med staten som blant annet ga et årlig bidrag for å redusere bomtakstene. Samtidig var det behov for å øke takstene for å holde tritt med fallende gjennomsnittsinntekt og vekst i konsumprisindeksen. Siden bidraget fra bompengeforliket var omtrent like stort som behovet for å justere bomtakstene i 2021, så godkjente Vegdirektoratet at takstene ble videreført uten endring. Bomforlikets krav til takstreduksjon er ivaretatt og bomtakstene er i dag cirka 4 prosent lavere enn hva de ville ha vært uten statlig bidrag.

Regjeringen har nå godkjent at tilskuddet til reduserte bomtakster heretter kan benyttes til andre formål, for eksempel lavere kollektivsatser. Det betyr i praksis at bomtakstene kan heves til nivået før bompengeforliket. Partene i Miljøpakken, det vil si politikerne lokalt, avgjør om det er aktuelt i Miljøpakken.

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe

Vil du vite mer om hvordan du skriver for Midtnorsk debatt? Les mer her!