Etter flere år med reformer og kampanjer, er det fortsatt for få ungdommer som velger yrkesrettet utdanning.

Dette til tross for at vi trenger stadig flere håndverkere, fagarbeidere og omsorgsarbeidere. Samfunnet trenger selvsagt også akademikere, men når nesten halvparten av ungdomskullet sikter seg inn på universiteter og høyskoler, blir det sprik mellom ungdommenes valg og samfunnets behov. Vi kan ikke for all fremtid basere oss på å importere fagfolk fra land med lavere lønnsnivå enn Norge. Dette har bidratt til å undergrave yrkesfagene.

Denne uken sa kunnskapsdirektør Yngve Åsholt i Nav til Dagsrevyen at det er for mange som tar akademisk utdanning og for få som tar yrkesfag. Han frykter at mange vil få problemer med å finne en relevant jobb.

Hvis vi skal fortsette å bygge landet og være i stand til å ta oss av barn og gamle, er vi helt avhengige av at mange nok ungdommer velger en utdanning som gjør dem kvalifisert til å bidra til dette. Noen må sørge for at verdiskapingen blir satt ut i livet, at vi har mat på bordet, hus å bo i og ikke minst gode omsorgstjenester.

For mange ungdommer er det vanskelig å bestemme yrkesretning allerede når de går ut av ungdomsskolen. Derfor velger de studiespesialiserende linjer på videregående og havner inn i et akademisk løp uten at det nødvendigvis er et aktivt valg.

Bedre blir det ikke at yrkesutdanningen ofte er så teoritung og akademisert at den støter fra seg mange av dem som i utgangspunktet er motivert for å lære seg et praktisk fag. Håndverkere i dag bør kunne uttrykke seg skriftlig og ha kunnskaper i praktisk regning, men både norsk- og matematikkundervisningen må bedre tilpasses behovene innenfor det aktuelle yrkesfaget.

Det er ingen grunn til at fagbrev i et praktisk håndverk skal ha lavere status enn en tilfeldig sammensatt universitetsutdanning. Å utføre arbeid som har avgjørende betydning for at samfunnet skal fungere, bør få større anerkjennelse. Å løfte statusen handler både om holdninger og lønn. Derfor trengs det mer enn utredninger og fagre ord.

Når LO-leder Gerd Kristiansen foreslår statlige høyskoler for utdanning av håndverkere, er det ikke sikkert at det er den beste løsningen, men utspillet hennes i Klassekampen mandag tydeliggjør at det er behov for å få på plass virkemidler som bidrar til å løse et høyst reelt samfunnsproblem.