Det er ikke så vanlig at politikere beklager. Men torsdag denne uken håper jeg at et samlet bystyre følger innstillingen fra kontrollutvalget og gir en uforbeholden beklagelse til Siri Måsøval og andre som mottar tjenester innenfor bo- og aktivitetstilbudet i Trondheim. Beklagelsen går også til ansatte og pårørende som i flere år har forsøkt å varsle om forholdene, uten å ha blitt tatt tilstrekkelig på alvor.

Kommunerevisjonen i Trondheim kommune leverte tidligere i år en omfattende rapport til kontrollutvalget, hvor de konkluderer med at tjenesten har en rekke feil og mangler. Det burde egentlig ikke vært noen stor overraskelse for den politiske ledelsen i kommunen. Det har ikke manglet på advarsler fra de som kjenner tilbudet best. Også Statsforvalteren har i en stor andel av klagesakene konkludert med at det har vært lovbrudd.

Kontrollutvalget valgte å gjennomføre en nesten ti timer lang høring, med godt over 30 ledere, ansatte, tjenestemottagere, pårørende og organisasjoner fikk slippe til orde. Det var sterke vitnesbyrd fra ledere som sliter med å skaffe nok personell på jobb og ansatte som ikke har tid til å levere den kvaliteten loven krever og mottagerne forventer.

I høringen fikk vi også høre Siri Måsøval fortelle sin historie om hvordan hun opplever å motta tjenester fra kommunen. Hun snakket om mye som er bra, men også mye som må forbedres. Hun er en viktig stemme for mange som er i samme situasjon. Det mest rørende var likevel å høre Siri fortelle om skuffelsen over å ikke ha blitt tatt på alvor. Hun har gått i fakkeltog og stått på trappa foran Rådhuset før bystyremøter og budsjettmøter. Sammen med foreldre, organisasjoner og ansatte har de bedt om møter. De har møtt mange som har lyttet og forstått. Men de som sitter med ansvaret har uteblitt. Hun fortalte om skuffelsen over ordføreren, som aldri har møtt de og lyttet til det de har å si.

Kontrollutvalget valgte etter de sterke vitnesbyrdene og rapporten fra kommunerevisjonen å konkludere med sterk kritikk for at tjenesten ikke har holdt god nok kvalitet. Vi valgte også enstemmig å innstille på at bystyret beklager til tjenestemottagerne, ansatte og ledere for at de ikke har blitt tatt godt nok på alvor. Jeg håper og tror at bystyret slutter seg til både kritikken og beklagelsen når de møtes på torsdag.

Men en beklagelse hjelper lite hvis det ikke følges opp med en omfattende endring i måten tjenesten organiseres og drives på. Og mest sannsynlig må det mer penger på bordet. Om det politiske flertallet er villig til å gjennomføre de tiltakene som er nødvendig og bevilge pengene som trengs får vi se når budsjettet behandles i desember.

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe

Vil du vite mer om hvordan du skriver for Midtnorsk debatt? Les mer her!