Markedet for hjemlevering har vokst, men arbeidsforholdene i varebilbransjen er under en hver kritikk.

Hjemlevering av varer ligner en drøm: Du kan klikke «Kjøp» på et bilde av en boks hårvoks, bare for å finne den utenfor døra neste morgen. Den praktiske tjenesten koster ofte lite eller ingenting. Men det er grunn til å rope varsko om arbeidsforholdene i varebilbransjen.

Historien om markedet for hjemlevering er nemlig et mareritt for mange, ifølge avsløringer i Klassekampen i forrige uke. Budene er gjerne ikke ansatt, men opererer som enkeltpersonforetak. Arbeidsdagene kan strekke seg over 12 timer. Flere forteller om fysiske skader. Inntjeningen er lav og høyst usikker – og rettighetene få. Noen bud må også koste utgifter til bil og profileringsmateriale selv.

Avisas avsløringer føyer seg inn i rekken av lignende historier der arbeidsgivere gjør avtaler med enkeltpersonforetak i stedet for å holde seg med egne ansatte. I verste fall kan dette føre til et løsarbeidersamfunn. Allerede ser vi at spillereglene i arbeidslivet undergraves.

Ett bud beskriver varebilbransjen som «et helvete», samtidig som politiet advarer mot kriminelle underleverandører. NHO vet ikke hvor mange som jobber i bransjen og heller ikke hva den omsetter for. Den er uregulert, uten krav om kjøreløyve eller kjøre- og hviletidsbestemmelser.

Derfor er det bra at direktør Are Kjensli i NHO Logistikk og transport sier at organisasjonen jobber for «en oversiktlig og ryddig bransje med ordentlige arbeidsforhold». NHO har også gitt innspill til Samferdselsdepartementet om at varebilbransjen bør reguleres i større grad.

I dag virker situasjonen uholdbar. Spesielt er vi kritiske til at statlig eide Bring opererer på den måten som er beskrevet i Klassekampen, selv om det er positivt at Posten nå har gått sammen med Fagforbundet med forslag til regjeringen om hvordan forholdene i bransjen kan bedres.

Selv om hjemlevering er billig eller gratis for deg og meg, er det nemlig noen som betaler prisen.