«Krigen mot refleks» er et nytt lavmål i konflikten mellom bilister og gående/syklende.

På sosiale medier raser en debatt om refleks. Krangelen har tatt konflikten mellom bilister og syklister/fotgjengere til et nytt og destruktivt nivå. Legg denne meningsløse debatten død. Bruk heller refleks, tilpass farten og spar liv.

I helga gikk vi over til vintertid og mørket kommer tidligere på ettermiddagen. Med snøløs, svart asfalt kan det være svært vanskelig å se syklister og fotgjengere i mørket. Mange opplever skremmende nestenulykker. Moralen er derfor: Gjør deg synlig, bruk refleks. Selv om vi har blitt flinkere de siste årene, ligger ikke trønderne an til å greie Trygg Trafikks nasjonale mål om at 50 prosent skal bruke refleks. Fjorårets måling viste at Trøndelag er dårligst i landet. Bare 30 prosent tar seg bryet med å gjøre seg mye mer synlig.

Økt oppmerksomhet er derfor nødvendig. Et eksempel er Refleksdagen, som markeres i oktober. Kampanjen bør være like lite kontroversiell som den internasjonale kondomdagen i februar. Eller Vegvesenets kampanje om å huske bil- og bussbelte. De siste årene har opphetet debatt i sosiale medier om refleksbruk kastet skygger over oppfordringene til mer synlighet i mørket. Kort fortalt mener en hard kjerne av «anti-bilister» at det strengt tatt ikke bør være nødvendig å bruke refleks for å bli sett i trafikken i en by. Argumentet er at det er bilistens ansvar ikke å kjøre på noen, enten det er dagslys eller mørkt.

Jo da, den store elefanten på veien er bilen. Bilister skal ta hensyn og tilpasse seg forholdene. Tradisjonelt har bilen fått for mye plass og makt. Altfor mange ganger har myke trafikanter nærmest fått skylda for at de ble påkjørt. Skal flere forflytte seg klimavennlig, må flere føle seg trygge i trafikken. Men det betyr ikke at myke trafikanter ikke bør sikre seg bedre. Med refleks har en bilfører 10 sekunder til å reagere når hen ser deg, i stedet for to hvis du er uten.

Når en debatt om refleks tar en slik vending, blir den like meningsløs som den årlige «julekrigen». En vennlig påminnelse om å bruke refleks er ikke en krenkelse. Hvis bilister også oppfordres til å tilpasse farten etter sikten i mørket, blir det tryggere for alle langs veien.

Totalt mørklagte syklister er en fare for seg selv og andre. En undersøkelse for noen år siden viste at sørtrønderne var dårligst i landet på refleksbruk. Foto: Glen Musk / Adresseavisen