Vi trenger politikere som forstår og tar ansvar for konsekvensene når budsjettene medfører at kommunen må bryte loven.

Nytt år, nye muligheter. Da Trondheimspolitikerne vedtok neste års handlings- og økonomiplan, var det med et trist bakteppe. Historien om en mann i Klæbu som døde etter tre uker på et av kommunens helse- og velferdssenter. Statsforvalterens rapport i etterkant av dødsfallet, viser stor svikt og lovbrudd fra kommunens side. Denne saken er dessverre ikke unik.

Hver eneste dag snakker vi med medlemmer som beskriver en tøff arbeidshverdag hvor ressursene er et knapphetsgode. Det vil nok ikke bli noen endring for våre medlemmer. Neste års budsjett er, i det store og hele, en videreføring av praksis fra de siste årene. De interne budsjettprosessene har vært preget av samme dialog som årene før: Pengene er fordelt mellom de ulike sektorene, og det er opp til hver sektor å bruke dem der de trengs.

Kommunebudsjettet har store konsekvenser. Ikke bare for de ansatte som skal yte kommunenes lovpålagte tjenester, men også for innbyggerne som skal motta tjenestene. Flere enn noensinne er avhengig av hjelp fra kommunen, og vi vet at det ikke blir færre i årene som kommer. Samtidig blir vi færre i yrkesaktiv alder. Ingen av oss kan gjøre noe med det - vi har en økende andel av eldre. Politikerne må sørge for at kommunen er forberedt på det som kommer.

Før jul fortalte flere nasjonale medier om situasjonen ved Ullern helsehus i Oslo, hvor pasientombudet i Oslo har mottatt 71 klager på under ett år. Både brukere, pårørende og ansatte har slått alarm om situasjonen. En av brukerne og hans pårørende beskriver det som grov omsorgssvikt. Lav bemanning går igjen i historiene som kommer fra helsehuset. På natten, er det kun seks ansatte som er der for de 96 pasientene.

Hovedtillitsvalgte i Sykepleierforbundet i Trondheim kommune, Mia Småvik Rørdal og Ingrid Berg Selfjord er to av forfatterne i dette innlegget. Foto: Kim Nygård

Også her i Trondheim har vi lenge vært bekymret over situasjonen i flere av kommunens helse- og velferdstjenester. En gjennomgang av bemanningen ved byens helse- og velferdssenter, viser nedslående tall som er grunnlag for bekymring. Gjennomsnittlig er bemanningen på natten fem ansatte på 100 pasienter. Det har store konsekvenser for både ansatte og pasienter. Når man har 20 pasienter og fire trenger hjelp samtidig, er det ingen tvil om at hjelpen preges av det. Det blir mange skritt i løpet av vakten, og det er mange som går hjem med strekkmerker i hjertet etter å ikke ha fått gitt pasientene det de egentlig trenger.

Saken fra Klæbu helse- og velferdssenter er et symptom på utfordringene vi står overfor i helse- og velferdstjenestene i både Trondheim og resten av landet. Kommunen har ansatte som går på jobb hver eneste dag for å utføre faget sitt. Det er livsfarlig når ikke tiden strekker til.

Tid er penger - vi sløser ikke med minuttene. Dette året har fagforbundene brukt mye energi på å kreve en slutt på kommunens praksis med vakter ned mot seks timer, en praksis som begrunnes i økonomiske hensyn. Med så korte vaktlengder er det vanskelig å nå kommunens mål om heltid. Det er bekymringsfullt med så små budsjetter at det ikke er mulig å følge kommunens egen personalpolitikk. Konsekvensen for ansatte er mellom ti og tjue flere arbeidsdager årlig. Det er ikke uvanlig med vaktslutt klokken 07.24, 15.16 eller 21.56. Hvor mange av kommunens øvrige ansatte får kuttet arbeidsdagen for å spare penger?

Vi har varslet i mange år. Både om forholdene i byens bo- og aktivitetstilbud og om mangelen på ærlighet og nøyaktighet i arbeidet med kompetanse. Vi har også varslet om mangelen på anstendighet mange ansatte opplever. Dessverre har vi ikke opplevd å bli lyttet til.

Vi savner politisk handling og en anerkjennelse av hva politiske vedtak og bevilgninger betyr i praksis. Ansatte og ledere i kommunen må gjennomføre det som politikerne bestemmer, og det kommer ofte i konflikt med både faglighet, etikk og moral. Dette håper vi politikerne forstår. Vi trenger at et samlet bystyre forstår og tar ansvar for konsekvensene budsjettet medfører. Hittil har vi ikke opplevd at majoriteten i bystyret har tatt det ansvaret.

Hvilken hjelp vil du ha fra kommunen din når du trenger den som mest? Vi har kompetansen og erfaringen du trenger, og vi håper at vi også vil ha tid til å bruke den. Godt nyttår!

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe