For å sikre bedre dyrevelferd bytter Rema 1000 ut sin vanlige, hurtigvoksende kylling med en friskere kyllingrase.

Omleggingen kommer både fuglen og oss forbrukere til gode. Flere bør følge Remas eksempel.

Administrerende direktør i Rema 1000, Ole Robert Reitan, kunne stolt som en hane vise fram den nye, franske kyllingrasen til pressen mandag denne uken. Det er Norsk kylling, under merkenavnet Solvinge, som produserer kyllingen for dagligvarekjeden. Rasen vokser langsommere, lever lenger og har ifølge bøndene en mer livlig og naturlig adferd i fjøset enn den tradisjonelle slaktekyllingen.

Dyrevernalliansen har samarbeidet med Rema 1000 i arbeidet med å innføre den nye rasen. Med tanke på dyrevelferden, mener organisasjonen at den nye kyllingen er en revolusjon i Landbruks-Norge. Brorparten av kyllingen som har ligget i matvaredisken fram til nå, har lidd under alvorlige helseproblemer før den ble slaktet. De er avlet fram slik at de har mye kjøtt, og tyngden fører til beinlidelser og belastningsskader.

En mer etisk produksjon betyr vanligvis høyere pris i butikken, men Reitan påstår at den nye kyllingen ikke skal koste mer selv om råvaren er dyrere. De prisbevisste kundene er en stor gruppe med mye forbrukermakt. Hvis det stemmer at bedre kylling ikke blir dyrere, betyr det at det på sikt ikke er grunnlag for å selge kylling som har levd et kort og begredelig liv.

Remas omlegging handler selvsagt ikke bare om kvalitet og samvittighet, men også om konkurranse. En bedre kylling til samme pris er et konkurransefortrinn, og forhåpentligvis presser det andre matvarekjeder og kyllingprodusenter til å følge etter. I fjor sluttet Rema og Bunnpris å selge egg fra høner i bur. Det presset Norgesgruppen til å gjøre det samme i sine Kiwi-, Meny-, Spar- og Jokerbutikker. Rema har også satset mye på økologisk kylling.

Forretningsmodellen bør også inspirere andre kjøttprodusenter til å prioritere dyrevelferden høyere. Dyr som lider gir oss bismak, både når det kommer til kvalitet og følelser.