Etter to år med unntakstilstand kan norske skoleelever igjen forberede seg til eksamen. Nå innføres det en ny eksamensform. Det er en spennende utvikling.

Skoleelever og studenter kan forhåpentligvis se fram til et mer «vanlig» skoleår. Etter to unormale år under pandemien ble skolehverdagen snudd på hodet for både lærere og elever. Slik det ser ut nå kan elever og ansatte i skolene heldigvis gå ut fra at undervisningen vil foregå på vanlige måte, uten inngripende smitteverntiltak.

Et av tegnene på at skolene har tatt hverdagen tilbake, er at den mye omdiskuterte fraværsgrensa gjeninnføres fra skolestart. Det er klokt. Selv om fraværsgrensa har sine problematiske sider, sank fraværet betydelig blant elever på videregående skole da ordningen ble innført.

En annen «normalisering» er at elevene igjen kan forberede seg på å ha eksamen. Selv om mange elever rapporterer om både eksamensnerver og stress, er eksamen først og fremst en mulighet for elevene å vise fram hvilken kompetanse de har i de ulike fagene – utover det som kommer fram i standpunktkarakterene.

Nytt av året er at det innføres en ny eksamensform på 10. trinn. Nå kan elever bli trukket ut i muntlig-praktisk eksamen i enten naturfag, matematikk eller arbeidslivsfag. I muntlig-praktisk eksamen kan elevene vise fram kompetansen sin på ulike måter gjennom et praktisk innslag. Dette kan være noe eleven utfører eller demonstrerer, eller noe eleven har laget eller samlet på i løpet av opplæringen.

Den nye eksamensformen bidrar til at elevene kan få flere strenger å spille på når det gjelder å vise fram hvilke kunnskaper og kompetanse de besitter. Det er en positiv utvikling.

I forbindelse med Samordna opptak tidligere i sommer ble de ekstreme karakterkravene på populære studier problematisert. Det er nesten umulig å komme inn på dem uten å sanke ekstrapoeng.

Også innen høyere utdanning kan det være fornuftig å utvide rammene for vurdering av kandidatenes kompetanse.