Mens internasjonal vinteridrett preges av snømangel, snør det mer enn på lenge, også i amerikansk film.

Etter måneder og år med lite snø, har det den siste uken komment så mye snø i Midt-Norge at det burde vært filmet. Ikke bare med mobiltelefon og med større utstyr til nyhetsinnslag, som for lengst er gjort, i de fleste varianter, men for drama til film eller tv.

Det er nemlig ikke bare i virkeligheten den siste uka har vært i tett snødrev. På kino også. Der har det faktisk holdt på ei stund, hvis vi ser på amerikansk film og tv-serier. I dag er det norsk premiere på årets mest Oscar-nominerte film, «The Revenant» med Leonardo DiCaprio i hovedrollen. Den er full av snø, i likhet med en annen Oscar-nominert amerikansk film som nylig hadde norsk premiere, Quentin Tarantinos «The Hateful Eight».

Om klimaendringer har gjort naturtro snø mer eksklusivt og eksotisk på lerret og skjerm, eller om produsenter og filmskapere synes det er stilig med snø og lettere å lage enn før, er for tidlig å si. Det som er helt klart er at noen av verdens ypperste film- og tv-serie-skapere er glad i snø.

Bare ta «The Revenant». Foruten stønninga og skjegget til Leonardo DiCaprio på jakt, på flukt og i kamp med naturen og seg selv i South Dakota på 1820-tallet, er snøen et framtredende element i Alejandro González Iñárritus film. At Hugh Glass, den virkelige pelsjegeren som DiCaprio spiller, overlever i snøen og kulda, er nesten ikke til å tro.

Med god hjelp og vilje til å gjøre det meste for å holde varmen i ødemarka, inkludert naken å tre inni en død hest, beseirer på et vis DeCaprios pelsjeger ikke bare seg selv og fiender, men også naturen og snøen. Litt som de mytiske bildene av Jack Fjeldstad som Jan Baalsrud i den norske krigsklassikeren «Ni liv» kjemper DiCaprio heroisk og rått mot ondskap og naturkrefter.

Den visuelle prakten, er sammen med volden, typene og replikkene mest framtredende ved Quentin Tarantinos «The Hateful Eight». Vinter og snøstorm i Wyoming på 1870-tallet er sentralt både for filmens visuelle uttrykk, men også historien. Det er en snøstorm som samler de hatefulle åtte i et forblåst vertshus.

Begge de to nye, mektige Oscar-nominerte filmer utspiller seg i deler av USA som kan minne om Norge og trakk norske utvandrere i det nittende århundre. Det samme kan sies om tv-serien «Fargo», som i sin andre sesong er en av beste og mest originale tv-seriene siste år. Også den med kjølige, snødekte landskap som kulisse for stilig, brutal og tragikomisk krimdrama, til bedre amerikansk motstykke til vår egen snøføyk i «Lilyhammer».

Det er noe med snø på film som gjør det rart at ikke flere norske filmer spiller mer på det. På den andre siden er det lite som ser dårligere ut på film enn kunstig snø. En av grunnene til at «Imperiet slår tilbake»(1980) ser ut som den beste og mest tidløse Star Wars-filmen, er snøscenene innspilt på Finse. Noen av de mektigste scenene i tv-serien «Game of Thrones» er i Nord og utenfor Muren. Helten derfra de fleste trodde var død, ser ut til å dukke opp igjen årets sesong, nemlig Jon Snow.

Ingen dataeffekter eller filmtriks matcher ekte snø på lerretet. Kanskje fordi bilder av ekte snø i barske, heroiske eller romantiske drama berører publikums bilder av barndommens vintre eller hvordan vintre i barndommen burde være.

I Norge blir drømmen om snø for mange fort avløst av irritasjon over hva snø kan føre med seg. Det kan bli lenge til neste gang, så de gode minnene om snøvinteren 2016 bør lagres først som sist. Det kan hjelpe at et par kommende norske filmer spiller godt opp mot den amerikanske trenden. I februar kommer Nils Gaups «Birkebeinerne», som i likhet med hans beste film, «Veiviseren» selvsagt er full av snø.

Det blåser og snør også i Rune Denstad Langlos «Welcome To Norway» som kommer i mars, og prøver ta flyktningkrisen på kornet, med en rasistisk hotelleier som starter asylmottak. Asylsøkernes møte med norsk vinter gir dobbelt kulturkollisjon. For nordmenn er det fortsatt mindre eksotisk med snø på film, enn for publikum i store deler av resten av verden. Noen av oss er likevel tilbøyelige til å mene at snø faktisk gjør seg best på film.

Vinter og hevn: Tom Hardy spiller jegeren som utløser Leonardo DiCaprios hevnlyst og overlevelsestrang i «The Revenant» som har kinopremiere denne helga. Foto: 20th Century Fox
Kald viter: Leonardo DiCaprio som pelsjeger Hugh Glass som frøs skikkelig i South Dakota på 1820-tallet i «The Revenant» Foto: 20th Century Fox
Fargo: Tre brødre og en til i sesong 2 av «Fargo» som er en av de beste amerikanske tv-seriene siste år, ifølge vår kommentator. Foto: HBO