Gode gang- og sykkelveier er helt avgjørende for trafikksikkerheten. Da må noen gi avkall på en bit av hagen.

Adresseavisen skrev onsdag om arbeidet med bedre gang- og sykkelveier på Byåsen i Trondheim. En rekke private eiendommer blir berørt når veiene fra Hammersborg til Stavset blir utvidet. Vi forstår at dette er en sak som gjør mange huseiere bekymret, men ingen boliger må rives.

Mobilitets- og samferdselsenheten i Trondheim kommune sier at de vil få behov for å erverve, altså kjøpe, mindre striper av enkelte tomter, blant annet langs Sverresborg allé. Det vil vanligvis bli snakk om små deler av hagen. Enkelte trær kan bli fjernet, og det kan bli aktuelt å flytte hekker. Så lenge tomteeierne får erstatning, bør dette i de fleste tilfeller være nokså problemfritt.

Det har i alle år vært stor forståelse for at tomteeiere kan bli nødt til å selge små deler av eiendommen til det offentlige for å gi plass til nye bilveier. Det er selvfølgelig ikke mer problematisk å gjøre det samme når det er snakk om gang- og sykkelveier.

Alle bør være interessert i at de som går og sykler, kommer trygt fram. Da er det viktig at veiene får et solid skille mellom biler og busser og myke trafikanter. En del gang- og sykkelveier er også skoleveier der små barn ferdes.

I enkelte tilfeller kan det likevel oppstå konflikter mellom kommunen og tomteeiere som må gi avkall på deler av eiendommen. En slik konflikt pågår nå sør i Klæbuveien, der det er mange syklister og fotgjengere. Der vil Miljøpakken bygge et fortau for å gjøre veien tryggere for myke trafikanter, men da blir private eiendommer berørt. Saken blir om ikke lenge avgjort i bystyret.

Vi har en rekke eldre veier i Trondheim som ble bygget kun for biltrafikk. Mange av disse veiene må bygges om, slik at de blir tryggere for dem som sykler og går. Da må kommunen forsøke å bygge ut på mest mulig skånsom måte. Samtidig bør hus- og tomteeiere vise forståelse for at stadig flere sykler og går og at de trenger tryggere veier.