Folk som ikke har penger til mat, skal få øyeblikkelig hjelp. Det er helt uakseptabelt at at brukere ikke har fått den hjelpen de trenger til rett tid.

Adresseavisen skrev torsdag at Nav har sagt nei til å gi øyeblikkelig hjelp til en person som hadde tre kroner på bankkontoen. En annen hadde tolv kroner på kontoen og mindreårige barn som bodde hjemme. Likevel fikk hen avslag.

En rekke slike opplysninger kommer fram i en foreløpig rapport om hva Trondheim kommune gjør for personer som har akutt behov for hjelp.

Det er Nav som administrerer kommunens nødhjelp. Statsforvalteren har gått gjennom hvordan søknadene om slik støtte er blitt behandlet hos Nav Falkenborg og Nav Lerkendal.

Konklusjonen er alarmerende. Statsforvalteren mener kommunen ikke sikrer en forsvarlig kartlegging av folks behov for hjelp når de er i nødsituasjoner. Kommunen sikrer heller ikke god nok saksbehandling. Brukere er for eksempel blitt bedt om å sende inn dokumenter som de allerede har levert.

Rapporten påpeker alvorlige brudd på sosialtjenesteloven. Folk som har behov for akutt nødhjelp, har ikke fått forsvarlige tjenester. Statsforvalteren skriver at «økonomisk sosialhjelp – og nødhjelp – skal være samfunnets siste sikkerhetsnett».

Rapporten er foreløpig, men alt tyder på at Nav har sviktet i en rekke tilfeller. De har fattet over 2000 vedtak om matpenger og nødhjelp hittil i år, og drøyt 11 prosent av søknadene er blitt avslått. Det er ikke et nødvendigvis et høyt tall seg selv, men opplysningene om det som har skjedd, er i flere tilfeller direkte sjokkerende. Folk som ikke har penger til mat, skal selvfølgelig få hjelp, og de må ha hjelp raskt.

Statsforvalteren mener at mangler ved kommunens styringssystem er en viktig årsak til at mange ikke får den hjelpen de trenger når de trenger den. De ber om at kommunen allerede 1. desember legger fram en plan for hvilke tiltak de vil iverksette. Mangel på nødhjelp rammer ofte de svakeste i samfunnet. Kommunen må sørge for at mennesker i nød får hjelp.