For ti år siden var det debatt om å bygge bybane, en blanding av trikk og tog, i Trondheim. Det ble ikke noe av, i stedet fikk Trondheim et metrobuss-system. Dette har fungert bra i et Trondheim som har vokst ut i flere retninger. Men byens utvikling de siste ti årene har styrket argumentene for en bybane. Og særlig én trase peker seg selv ut: langs Elgesetergate, fra Midtbyen til Tiller.

Johannes Mauritzen Foto: Privat

Det er verdt å se på erfaringene til en annen middelsstor by i Norge: Bergen. Den første bybanestrekningen åpnet i 2010 og var umiddelbart vellykket. Passasjertallene var høyere en forventet fra første dag. Men bybanen var ikke bare et transportmiddel, men også et svært effektivt byutviklingsmiddel. Områder nær bybanestopp ble mer attraktive og har sett en storstilt utbygging og utvikling. Dette gjaldt særlig bydelen Danmarksplass som lenge var synonymt med forfall og dårlig luftkvalitet. Et par av feltene i motorveiene som krysser bydelen er nå erstattet med bybane og en klynge av nybygg som huser boliger og kontorbygg har vokst fram.

Også i Trondheim må vi se på bybane som et effektivt transportmiddel og et økonomisk byutviklingstiltak. Området rundt Elgesetergate opplever allerede en høy grad av byutvikling. I denne korridoren ligger NTNU, St. Olavs og Teknobyen, og tilsvarende behov for effektiv transport. Litt lenger sør ligger Sorgenfri, Sluppen og Tiller. Det er ønskelig med fortetting og utvikling i alle disse bydelene, og en bybane kan i stor grad hjelpe å gjøre disse områdene mer attraktive.

Elgeseter gate er et område hvor innleggsforfatteren mener det ville vært bra å få en bybane. Foto: Morten Antonsen

Bybanen kan også være begynnelsen på å rette den historiske feilen med å bygge en bred motorvei rett gjennom det historiske Trondheim. Veistrekningen Prinsens gate-Elgesetergate skjærer gjennom byen som en rusten kniv. Hvis du vil undersøke effekten dette har hatt på bybildet, er det bare å se på tilstanden til de historiske jugendstilbyggene langs veien.

En bybane kan snu den dårlige tilstanden. Ut ifra erfaringene fra Bergen og andre byer som har investert i bybane, vil områder med bybanestopp øke i verdi. Høyere eiendomsverdier vil gjøre det mer attraktiv å rehabilitere de historiske byggene i området og fremme investering i nybygg.

En ny rapport fra Trondheim kommune påpeker at bybane er en dyr løsning sammenlignet metrobuss. Men fortjenesten av å bygge en tettbygget korridor fra Prinsens gate til Tiller og rehabilitere noen av Trondheims mest sårbare områder er verdt det.