At vi er dumme får vi  yrkesfagelever høre av rådgivere og andre personer innen skolesystemet. Mange rykter går om at yrkesfagelever er dumme med 2 eller 3 i snitt, men ærlig talt folkens, se dere rundt! Yrkesfag er genialt for dem som har lyst til å skape noe istedenfor å sitte inne i et trangt og innestengt klasserom. Man trenger ikke å være dum for å vite hva man vil bli, eller ville skape noe.

LES OGSÅ: Lite smart sleivspark fra Lien

Yrkesfagelever er egentlig ganske smarte. Ta meg for eksempel: Jeg visste hva jeg ville utdanne meg som, men fikk fortsatt et press fra rådgiver til å gå studiespesialisering. Å gå min egen vei er noe av det beste jeg har gjort. Når folk tror at yrkesfagelever er dumme og rare unger med ett eller annet problem. Og at det har gått skeis en eller annen plass. Dette kan vi ikke ha noe av. De aller fleste kommentarene kommer fra andre personer som foreldre, venner, søsken osv.

Det er ikke alle kommentarer som er positive, dette er et faktum. Jeg og mange andre yrkesfagelever har hørt mye rart. Men det som provoserer mest er at vi blir fortalt at vi er for late til å fullføre studiespesialisering. Dette er bare tull og fanteri. Skjerp dere.

Kan ikke elever fra studiespesialisering prøve f eks, bygg og anlegg eller elektro i én dag slik at de kan se hvor vanskelig og utfordrende det er. Hvis alle skulle ha gått studiespes, ville vi ikke hadde noen til å bygge hus, skoler, ingen til å fikse og mekke.

Tilbake til rådgiverne. De er en stor del av problemet. De aller fleste rådgivere vet ikke hva man kan bli om man går yrkesfag, pga. nåværende og tidligere utdanningssystemer. Dette må vi gjøre noe med hvis vi skal gjøre yrkesfag mere attraktivt. Ikke bare for yrkesfag, men om vi vil at elever skal bli fornøyde og stolte over sitt valg, så må vi begynne med dem som «rådgir» de til å gjøre noe annet. Dette gjelder ikke alle rådgivere. det finnes flinke rådgivere der ute. Men her snakker jeg om det elever i Sør-Trøndelag opplever som flertallet.

Rådgivning burde være en egen utdanning, i alle fall et valgfag på lærerhøgskolen eller på universiteter. Fra mitt synspunkt, er rådgivere en stor del av fremtiden.

Dette er fordi det er de som «rådgir» elever, som i de fleste tilfeller hører på disse «rådene» som de gir. Dette fører til at denne eleven går til yrkesfag, og denne til studiespesialisering. Dagens rådgivere ødelegger mange unges fremtid ved å gi feil råd. Det må vi få en slutt på.

Even Thoresen