Restaureringen av Torget i Trondheim er krevende. Men bedre kommunikasjon og planlegging kunne ha skapt en mer levelig situasjon for dem som driver næringsvirksomhet der.

Denne uka gikk restauranten San Sebastian konkurs. Eier Steinar Hyll sier restaureringsarbeidet på Torget må ta hovedskylda for at gjestene har uteblitt. Det er lett å forstå at omsetningen svikter når uteserveringen er okkupert av gravemaskiner og byggearbeidere. Det er heller ikke enkelt å finne veien inn til restauranten slik det når ser ut på Torget. Også flere andre næringsaktører i området er bekymret.

Torget i Trondheim er en viktig del av byens sjel, og er overmoden for restaurering og forandring. Vi er glade for at politikerne i Trondheim har funnet penger i budsjettet til dette. Det er vanskelig å se for seg at et så stort prosjekt ikke skal skape problemer for butikker og restauranter som holder til her. Noen ulemper må alle regne med når det skal pusses opp.

Det er grunn til å tro at Torget blir et bedre sted å være for både kunder og næringsdrivende, når arbeidet omsider er over.

Men for dem som sliter med omsetningssvikt nå er det en fattig trøst. Jomar Asbøll er senterleder på Trondheim Torg. I Adresseavisen denne uka sier han at det er håpløst at arbeidet med Torget slutter klokka 15.00 hver dag. Asbøll ønsker at entreprenøren innfører doble skift slik at arbeidet er ferdig tidligere. En slik løsning bør vurderes. Trolig ville problemene blitt mindre dersom en større del av arbeidet ble gjort utenfor turistsesongen.

Mange stiller spørsmål om hvorfor restaureringen foregår over hele Torget samtidig. Kanskje ville det lettet situasjonen for alle dersom en kvadrant ble gjort ferdig før man begynte på en ny. På den måten ville ulempene blitt mindre for mange. Planlegging og kommunikasjon i store byggesaker kan bli bedre. Kommunen og entreprenørene må ta et større ansvar og lære av problemene som har oppstått.