Coop-butikkene fryser prisen på de 200 mest populære dagligvarene ut året. De går foran med et eksempel flere bør følge.

Torsdag fikk vi vite at samvirkeforetaket Coop har valgt ut 200 varer som får samme pris fra nå av og resten av året. Det gjelder blant annet ost, melk, egg, kjøttkaker og kjøttdeig.

I ei tid med økende priser, økende rente og svært dyr strøm i deler av landet, er dette en god nyhet for kundene. Når mange har følelsen av at osten blir ei krone dyrere per kilo hver gang de går i butikken, er det godt å vite at noe blir stabilt resten av året.

Coop sier til VG, som omtalte saken først, at de har diskutert saken ei god stund. De fikk dessuten en dytt i ryggen da VG onsdag ringte og spurte om Coop ville følge eksempelet til den franske butikkjeden Carrefour, som har frosset prisene på hundre varer.

Torsdag var avgjørelsen fattet. Når Coop var så raske med å bestemme seg, betyr det sannsynligvis at det er mulig for dem å fryse prisene, men likevel tjene godt totalt. Dessuten er det selvfølgelig svært gunstig for omdømmet.

Det norske dagligvaremarkedet har tre store kjeder, Rema, Norgesgruppen og Coop. Alle tre tjener svært godt med penger. Reitan-konsernet, som riktignok driver mange flere virksomheter enn Rema, økte for eksempel overskuddet fra 4,9 milliarder kroner i 2020 til 5,6 milliarder i 2021. Norgesgruppen fikk et overskudd på 3,9 milliarder i fjor. Coop går også svært godt.

Mange har kritisert dagligvarebransjen for at konkurransen er for svak, og de store overskuddene gir kritikerne vann på mølla. Når prisene har økt kraftig i år, betyr ikke det nødvendigvis at kjedene vil tjene enda mer penger. Prisøkningen skyldes blant annet at det er blitt dyrere å produsere. Men i stedet for at kundene skal betale hele regninga, er det rimelig om også de store kjedene tar noe av belastningen.

Coops prisfrys er i så måte et positivt signal. Vi håper de andre kjedene ikke nøler lenge med å følge etter.