Seksårsreformen lovte at førsteklassingene skulle få leke. Men en ny evaluering viser dessverre at frileken er på vikende front.

Hensikten med seksårsreformen var at det første året skulle bli et «førskoleår» og en myk overgang fra barnehagen. En ny kartlegging viser derimot at det er mindre fri lek, men større trykk på å lære bokstaver tidlig i første klasse. Det var akkurat det som ikke skulle skje. Nå må seksåringene få leken tilbake.

Med freidige og åpne sinn går fem- og seksåringer fra et fritt liv i barnehagen til skolen, hvor det stilles helt andre krav. For mange barn kan det første skoleåret være tøft. Det er en kompleks aldersgruppe og modenhetsgraden varierer. En gutt som er født seint på året, kan ha modenhetsgrad som en fireåring. Da seksårsreformen ble innført for 25 år siden, var derfor intensjonen at det første skoleåret skulle bestå av mye fri utfoldelse og lek på ungenes premisser. Siden ungene begynte på skolen ett år tidligere, skulle barnehagelærere inn i klasserommet og legge til rette for læring gjennom lek.

Nå er seksårsreformen fra 2001 til 2021 evaluert, og den første delrapporten ble lagt fram tirsdag. Hovedfunnene bekrefter det både skoleledere, lærere og foreldre har erfart og vært bekymret for: Leken er tonet ned. Det har blitt færre barnehagelærere. Det brukes mye mer tid på å lære elevene bokstaver, skriftlig språk og grunnleggende regneferdigheter tidlig. Det kommer fram at nesten åtte av ti lærere forventer at barna skal kunne lese før jul. Kravet om at barn skal lære å lese i førsteklasse, har imidlertid aldri vært en del av læreplanene fra denne perioden. Når ungene begynner på skolen, viser det seg også at overgangen ofte er dårlig planlagt og utfordrende fra skolens side. Mange lærere mangler kunnskap om hva barn trenger i overgangen mellom barnehage og skole. På pluss-siden har det blitt mer uteskole og mer variert aktivitet i klasserommet.

Selv om det kommer flere rapporter om seksårsreformen, er det ingen grunn til å vente med å gjeninnføre mer fri utfoldelse på ungenes premisser. Det er ingen motsetning mellom lek og læring. Lek kan føre til at ungene blir mer motiverte og kjeder seg mindre.