Streiken rammer sårbare barn. Lærerne og KS må gjøre sitt ytterste for å komme til snarlig enighet.

Etter to år med pandemi, perioder med hjemmeundervisning og avlyste eksamener, skulle barn og unge endelig få skolehverdagen tilbake i høst. For mange ble det ikke slik. Lærerne har nå streiket siden før sommerferien – og tirsdag ble streiken ytterligere trappet opp. Lærernes organisasjoner og arbeidsgiversiden i KS bør nå gjøre sitt ytterste for å komme til snarlig enighet.

Dessverre er situasjonen helt fastlåst, og kjemien mellom partene virker svært dårlig. Riksmekleren har forsøkt å få dem til å nærme seg hverandre i snart to uker, uten å lykkes. I skrivende stund er det ikke planlagt mer megling. Det holder ikke.

Lærerne er i sin fulle rett til å streike for bedre lønn. Vi deler også lærerorganisasjonenes bekymring over at mange flykter fra yrket, samtidig som en høy andel av dem som jobber i skolen mangler lærerutdanning. I likhet med KS, må også lærerne være sitt ansvar bevisst.

Under pilotstreiken i sommer var mediene fylt av nyhetsstoff om konsekvensene for folk som fikk ferien ødelagt. Lærerstreiken rammer en langt mer sårbar gruppe – barn og unge, som har en grunnlovsfestet rett til utdanning. Enkelte elever er nå bekymret for om de vil komme inn på videre utdanning. Aller hardest går streiken utover elever med stort behov for oppfølging, både faglig og sosialt.

Men dessverre har ikke den nasjonale nyhetsdekningen gjenspeilet alvoret i situasjonen så langt. Ville det samme vært tilfellet dersom lærerstreiken også rammet skoler i Oslo? I Trøndelag har elever ved skoler i Steinkjer og Stjørdal fått undervisningen avlyst i flere uker. Fra tirsdag er nær 6400 av Utdanningsforbundets medlemmer tatt ut i streik fra Troms i nord til Agder i sør.

Vi har forståelse for foreldre som nå kontakter regjeringen for å minne om barnekonvensjonen: Alle barn har rett til å gå på skole, bli hørt og tatt hensyn til. Vi gjør også klokt i å merke oss varskoet fra barneombud Inga Bejer Engh: – Min oppgave er å si fra høyt og tydelig når sårbare elever ikke får den hjelpen de trenger. Det gjør jeg nå, sier hun.