Folk som får akutte problemer med mat, strøm og husly, har store problemer med å få kontakt med Nav. De må endre praksis, slik at folk får hjelp.

Klassekampen skrev fredag om en landsomfattende undersøkelse Helsetilsynet har gjennomført. Der får Nav knusende kritikk. Helsetilsynet mener at Nav i dag er så vanskelig tilgjengelig at det kan få alvorlige følger:

«Konsekvensen kan bli at du ikke har penger til mat til deg selv og eventuelle barn, mangler strøm i boligen eller ikke har et sted å bo», skriver Helsetilsynet i rapporten som presenteres i sin helhet i oktober.

Dette er svært alvorlig. Alle kan havne i situasjoner der de trenger hjelp fra Nav. Når hjelpen er dårlig tilgjengelig, går det likevel verst utover de svakeste. Som seniorrådgiver Rigmor Hartvedt sier til Klassekampen: - De sosiale tjenestene i Nav er samfunnets siste sikkerhetsnett. De som ikke har midler til det nødvendigste, har krav på det fra Nav.

Når det er blitt så vanskelig å få kontakt med Nav, svikter de oppgaven sin.

Alt tyder på at det er Navs såkalte «kanalstrategi» som er årsaken til at de er blitt så vanskelig tilgjengelig. Strategien har ført til at det sjelden er mulig å møte opp på et Nav-kontor uten timeavtale. Alle henvendelser skal skje digitalt eller på telefonen.

Digitaliseringen av Navs tjenester har hatt mange fordeler. Det er blant annet mye blitt lettere å søke om foreldrepermisjon. Men ressursene som frigjøres gjennom digitale framskritt, må brukes på å øke tilgjengeligheten i mer kompliserte eller akutte saker.

Selv om «kanalstrategien» går ut på at det skal være mulig å ringe, viser Helsetilsynets undersøkelser at det er svært vanskelig å få telefonkontakt. Alle telefonhenvendelser går til et sentralt kontaktsenter som setter telefonen videre til lokale Nav-kontor. Der er det sjelden svar å få.

Nav må snarest mulig endre «kanalstrategien», slik at folk som trenger hjelp, kan nå fram til dem fort.