Jeg har et behov for å komme med en uforbeholden unnskyldning til alle foreldre i Trondheimsskolen. Dette dreier seg ikke om streik, men om muligheten vi som er ansatt i Trondheimsskolen har til å kommunisere med dere foreldre og foresatte. Den muligheten er dette skoleåret beklageligvis sterkt forringet.

Det er etter min mening to hovedgrunner til denne forringelsen:

Den ene hovedgrunnen er problemene som ligger i selve programmet Vigilo. Eksempelvis mottok jeg før skolestart i dag 12 meldinger fra foreldre til mine elever. Etter én time hadde jeg fortsatt ikke klart å åpne en eneste av dem fordi programmet bare hang seg opp. Man kan i slike tilfeller bare håpe at ingen av meldingene inneholder noe essensielt jeg skulle visst før skoledagens start.

Den andre hovedgrunnen er mangler i funksjonaliteten i Vigilo. I dette ligger at vi ikke får noe varsel når dere kontakter oss. Jeg må aktivt logge meg inn på nettsiden til Vigilo for å se om noen foreldre har forsøkt å komme i kontakt med meg. Dette kan sammenlignes med å gå i postkassen for å se om det har kommet post, og er naturlig nok ikke noe man gjør i tide og utide, spesielt utenfor arbeidstid. Før fikk jeg et pushvarsel om at noen hadde sendt meg en melding, og kunne besvare denne om jeg nå stod i kassa på Rema, satt på bussen eller lå på sofaen. Det var veldig greit!

Enhetsleder for fagenhet for oppvekst og utdanning i Trondheim kommune, Bjørn Helge Græsli, fortalte i en sak i Adressa i august at Vigilo sin meldingstjeneste ble valgt etter en anbudskonkurranse med visse kravspesifikasjoner.

– Vigilo ble vurdert som totalt sett best etter at Meldeboka ble avviklet fra leverandørens side, sa Græsli.

Det er meget mulig, men utad er det vi som står i førstelinja som fremstår som noen som ikke bryr oss i særlig grad ved at det rett og slett tar veldig lang tid før vi svarer dere når dere kontakter oss. Det irriterer meg grenseløst å bli satt i et slikt lys kun fordi en digital løsning kommunen har kjøpt inn har så mange begrensninger. For egen del har jeg kompensert for dette ved å gi telefonnummeret mitt til noen foreldre som må ha visshet om at jeg faktisk mottar de beskjedene de har behov for å gi meg. Etter mitt skjønn, blir dette å gå baklengs inn i framtiden, og er noe som harmonerer dårlig med det uttalte målet kommunen har om å være en teknologihovedstad.

Vil du vite mer om hvordan du skriver for Midtnorsk debatt? Les mer her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe.