Jeg har et behov for å komme med en uforbeholden unnskyldning til alle foreldre i Trondheimsskolen. Dette dreier seg ikke om streik, men om muligheten vi som er ansatt i Trondheimsskolen har til å kommunisere med dere foreldre og foresatte. Den muligheten er dette skoleåret beklageligvis sterkt forringet.
Det er etter min mening to hovedgrunner til denne forringelsen:
Den ene hovedgrunnen er problemene som ligger i selve programmet Vigilo. Eksempelvis mottok jeg før skolestart i dag 12 meldinger fra foreldre til mine elever. Etter én time hadde jeg fortsatt ikke klart å åpne en eneste av dem fordi programmet bare hang seg opp. Man kan i slike tilfeller bare håpe at ingen av meldingene inneholder noe essensielt jeg skulle visst før skoledagens start.
Hvorfor ser vi ikke lærerne gå i tog i gatene?
Den andre hovedgrunnen er mangler i funksjonaliteten i Vigilo. I dette ligger at vi ikke får noe varsel når dere kontakter oss. Jeg må aktivt logge meg inn på nettsiden til Vigilo for å se om noen foreldre har forsøkt å komme i kontakt med meg. Dette kan sammenlignes med å gå i postkassen for å se om det har kommet post, og er naturlig nok ikke noe man gjør i tide og utide, spesielt utenfor arbeidstid. Før fikk jeg et pushvarsel om at noen hadde sendt meg en melding, og kunne besvare denne om jeg nå stod i kassa på Rema, satt på bussen eller lå på sofaen. Det var veldig greit!
Jeg orker ikke mer, gi lærerne alt de vil ha
Enhetsleder for fagenhet for oppvekst og utdanning i Trondheim kommune, Bjørn Helge Græsli, fortalte i en sak i Adressa i august at Vigilo sin meldingstjeneste ble valgt etter en anbudskonkurranse med visse kravspesifikasjoner.
– Vigilo ble vurdert som totalt sett best etter at Meldeboka ble avviklet fra leverandørens side, sa Græsli.
Det er meget mulig, men utad er det vi som står i førstelinja som fremstår som noen som ikke bryr oss i særlig grad ved at det rett og slett tar veldig lang tid før vi svarer dere når dere kontakter oss. Det irriterer meg grenseløst å bli satt i et slikt lys kun fordi en digital løsning kommunen har kjøpt inn har så mange begrensninger. For egen del har jeg kompensert for dette ved å gi telefonnummeret mitt til noen foreldre som må ha visshet om at jeg faktisk mottar de beskjedene de har behov for å gi meg. Etter mitt skjønn, blir dette å gå baklengs inn i framtiden, og er noe som harmonerer dårlig med det uttalte målet kommunen har om å være en teknologihovedstad.
Vil du vite mer om hvordan du skriver for Midtnorsk debatt? Les mer her!
Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe.