Trondheim har lenge smykket seg med tittelen som Teknologihovedstad. Men vet du hva det handler om? For å løfte denne satsingen er det på tide å ta i bruk kjente oppskrifter: Mat og Go´foten.

Allerede tidlig på 80-tallet tok Trondheim tittelen som Norges teknologihovedstad. Siden den gang er det jobbet hardt for å leve opp til ryktet. Det tar lang tid å bygge en merkevare, særlig langt utenfor regionen og landets grenser. Men vet vi egentlig hva vi snakker om? Bruser det i blodet av teknologistolthet hos oss trøndere?

Selv har jeg tatt meg selv i å ramse opp NTNU og Sintef i annenhver setning når jeg snakker om Teknologihovedstaden. I møte med næringslivsdelegasjoner, investorer og gründermiljø fra landet rundt er det lett å bruke ord som «fremragende teknologimiljø» og «verdensledende forskning.» I kraft av min jobb vet jeg hva dette betyr, og jeg vet at forskere og gründere også vet hvilken kraft som bor i denne regionen. Men klarer en vilkårlig innbygger på gata å komme opp med tre eksempler fra Teknologihovedstaden? Og er du egentlig stolt? Like stolt som av matfatet Trøndelag og Michelinrestaurantene våre?

Etter snart tre år i jobben som daglig leder for Trondheim Tech Port, på post for Teknologihovedstaden og alt det fantastiske som skjer på innovasjonsfronten i denne byen, har jeg kommet frem til tre erkjennelser:

  1. Vi må prioritere det som er styrkene våre.

  2. Vi må lære av de som allerede har oppnådd suksess.

  3. Vi må i fellesskap være stolt av byen og regionen vi bor i.

Nils Arne Eggens berømte teori om go´foten kan brukes på mange områder – også her: Altså det du er flink på, må du øve mer på. Og i tillegg må vi alle spille hverandre gode. For Teknologihovedstaden bør det bety en tydeligere profilering og satsing på det som er våre fremste styrker og miljø. Vi må velge blant en god bredde for å kunne bli enda bedre i toppen. Vi har en internasjonalt ledende mikroelektronikkindustri: fra utdanning til utvikling, programmering og produksjon. Videre skiller miljøene knyttet til autonomi, kunstig intelligens og energiteknologi seg ut som satsingsområder, sammen med medisinsk teknologi. Det er disse verdikjedene vi må spille gode, og gjøre kjent for enda flere.

Det er fristende å trekke paralleller til matsatsingen, som med stor suksess er bygget opp over flere år. Først kom matmanifestet, matfestival og nitidig arbeid med produsenter, restauranter og oss forbrukere. Trondheim har som første region i Norge fått status som European Region of Gastronomy. Vi sier at Trondheim er Home of Nordic Flavour, vi har flere Michelin-restauranter, og begrepet «mathovedstad» har et tydelig innhold. Ikke bare for kokker og matprodusentene – kvinnen i gata er også stolt, og snakker om Credo og Speilsalen, Jentene på Tunet, ost fra Gangstad og laks fra Garnvik. Det er det som er det aller beste: vi skryter av det i møte med andre!

Mathovedstaden og Teknologihovedstaden har mye til felles. Vi skal synliggjøre regionens satsinger både regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Vi skal vise oss fram med det beste vi har, vi skal skape utvikling og bygge identitet og stolthet. Og her kommer jeg til det andre poenget i go´fot teorien: Vi må spille hverandre gode!

Det er Trondheim Tech Ports hovedoppgave å synliggjøre Teknologihovedstaden, og det gjør vi på alle arrangementer, plattformer og prosjekter. Ikke minst lar vi vårt hoveddansegulv, Trondheim Tech Port-konferansen nå 20. mars, by på det beste Teknologihovedstaden har å vise frem. For første gang gjør vi også trønderen i gata til vår æresgjest. Vi tar et skritt bort fra lukkede konferansesaler for fageksperter og nerder, går fra engelsk til norsk og åpner Olavshallen opp som storstue og inspirasjonsarena for at du skal bli entusiastisk, stolt og fylt av ny kunnskap. I år er nemlig området hvor vi viser frem innovative oppstartsbedrifter og forskningsprosjekter gratis og åpen for alle.

Men en dag i året er ikke nok: derfor inviterer jeg også alle andre til å bidra. Det bør både vises og formidles at Trondheim er Teknologihovedstaden når arrangement som både Olavfest, Kosmorama, VM på ski, Jazzfest og Bocuse d`Or arrangeres. Sammen har vi kraft nok til å bygge stolthet, kjennskap og tiltrekning rundt det som skjer, nettopp slik at vi i fellesskap kan oppnå det vi alle ønsker: At flere skal få øynene opp for det som foregår, at flere velger å flytte hit, etablere bedriften sin her eller å starte i ny jobb her. Nettopp fordi du får det beste av alle verdener: jobb og kultur – og mat. Få andre land og byer i verden kan skilte med denne kombinasjonen. Men for at flere skal få øynene opp for dette, krever det at vi gjør jobben sammen.

Vi skal selge Teknologihovedstaden, og vi må vite hva vi selger – vi må være stolte og trygge på produktet. Matmanifestet startet et stort eventyr. La oss gjøre det samme med et Teknologimanifest som skal skape merverdi, stolthet og identitet. Slik spiller vi best sammen og med den beste foten! Det er da vi vinner kamper og får fram det beste i hverandre.

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe