Planen for ny utforming av gatene på Bakklandet er godt begrunnet og bra for fotgjengere.

Beboere på Bakklandet ønsker omkamp om den nye utformingen av gateløpet fra Lillegårdsbakken til Nygata. Til Adresseavisen sier beboere at de frykter at Bakklandet blir en slags motorvei for syklister. Vi håper og tror frykten er ubegrunnet. De vedtatte planene legger opp til et bedre skille mellom syklister og fotgjengere i området. Omleggingen er godt begrunnet og bør føre til færre konflikter mellom folk til fots og syklende i den populære bydelen.

Alle trondhjemmere bør i dag være glad for at folkelig motstand på 1970-tallet gjorde at planene om å rive store deler av Bakklandet for å bygge motorvei, ble skrinlagt. Å utvide fortauene og legge til rette for å samle syklister og elsparkesykler midt i veien innebærer vel så mye å legge området bedre til rette for fotgjengere og trillende som for syklister. Det trengs.

Smale fortau og mye snø er en elendig kombinasjon for gående i Trondheim. Det er bra at det legges bedre til rette for sykling i byen, men jo flere som sykler, dess viktigere er det å sørge for å gi fotgjengere tilstrekkelig og trygg plass. I et område med så mange syklister, elsparkesykler og gående som på Bakklandet, bør fortauene forbeholdes fotgjengere. Utvidede fortau vil gi bedre plass for gående og forhåpentligvis også bedre vintervedlikehold.

Det er lett å forstå beboernes frykt for at et mer strømlinjeformet ferdselsfelt midt i gata vil kunne tolkes som en oppfordring til syklister om å peise på og ta mindre hensyn til omgivelsene. Syklister må også ta hensyn og farten bør begrenses i områder definert som gatetun.

Det blir stadig flere elsyklister, men begrepet «motorvei» er likevel dårlig egnet som argument mot å gjøre noen av veiene i byen som er mest brukt av gående og syklende bedre tilrettelagt for disse. Stenging av Bybroa for biltrafikk var utvilsomt et riktig tiltak. Det har bidratt til at flere går og sykler på trivelige Bakklandet. Formannskapets vedtak om ny utforming av gateløpene vil gjøre det lettere å sykle gjennom bydelen. Minst like viktig er det at det blir lettere og tryggere å ferdes for de som går. Det er både bra og på tide.