En mor spør i et innlegg 23. mai om «Kanskje er det på tide å rett og slett frita lærerne fra en del av de ikke-faglige oppgavene?» Vi i Fagforbundet Trøndelag er helt enig i at flere ansatte i skolen må gis nødvendig kompetanse og reell mulighet til å bedre ta vare på barn som er utsatt for vold. Det er derimot anerkjennelse av jobben barne- og ungdomsarbeidere gjør i skolen og samarbeidet mellom de ansatte som kan bidra til utsatte barn får den oppfølgingen de trenger.

Barne- og ungdomsarbeidere har faglig kunnskap om forebygging av mobbing og avdekking av omsorgssvikt. Fagarbeidere kan gjøre en stor forskjell for mange barn. Samhandling og tverrfaglig kompetanse i skolen er et skritt på veien til at lærere får mer tid til å utøve det faglige i en skolehverdag. Det er ikke å frita lærerne fra ansvaret, men tett samarbeid mellom lærere og barne- og ungdomsarbeidere som vil være til det beste både for utsatte barn og for hele læringsmiljøet. Alle ansatte på skolen har et ansvar for at alle elever får den oppfølging de trenger.

Det er ikke nye måter å oppdage utsatte barn på eller spesialister for å forebygge og avdekke vold skolen trenger. Kompetansen finnes allerede hos barne- og ungdomsarbeideren, den må bare brukes og verdsettes. Om ressursene er tilstrekkelig er annen sak, men vi har ikke råd til å ikke ta dette på alvor. Prislappen for de barna det gjelder er for stor til det.

Hva mener du? Slik skriver du for Adresseavisen Midtnorsk debatt!

Politikerne har sine valgkampsaker – men hva er din? Send inn din tekst til debatt@adresseavisen.no.