Om kort tid kommer det en forbedret strømstøtte. Samtidig fortsetter drivstoffprisene å presse bilistene. Ny og bedre strømstøtte kommer på plass fra september, én måned tidligere enn planlagt. Politikernes snuoperasjon viser at de kan reagere når noen varer blir unormalt dyre. Hvorfor tar ikke regjeringen grep om de skyhøye drivstoffprisene?

Bensin og diesel er unormalt dyrt, og prisgaloppen ser ikke ut til å avta. Regjeringen vil «vente og se an». Det er oppsiktsvekkende svakt, og å lukke ørene for behovene til vanlige folk. Akkurat nå opplever vi et helt uvanlig prispress; økte matpriser, økte drivstoffpriser, økte strømutgifter, og økte renter. Hele 54 prosent av befolkningen oppgir at de er bekymret for de høye drivstoffprisene, viser en undersøkelse Norstat har gjort for NAF.

Det er ingen tvil om at regjeringen må handle. Fra juli i fjor til juli i år økte drivstoffprisene med 50 prosent. Prisøkningen er mer enn ti ganger så høy som lønnsoppgjøret for 2022, som var på 3,7 prosent.

Vi er derfor mange nå som reagerer på Senterpartiet og Arbeiderpartiets manglende handlekraft når drivstoffprisene løper løpsk. De norske drivstoffprisene er i verdenstoppen. Nå er tiden for å levere.

De fleste europeiske land har innført en eller annen form for støtte, enten i form av kontantstøtte til bileiere, eller kutt i avgifter på bensin eller diesel, eller begge. I Sverige har hver bileier fått utbetalt 1000 kroner, ytterligere 500 kroner om man bor i distriktene. I Norge har regjeringen gjort – ingenting.

Dette til tross for at det er i distriktene man merker de høye drivstoffprisene mest: Her er alternativene til bilen dårlige, og det færre som eier elbil.

NAF mener at regjeringen må gi en håndsrekning til bileierne. Tiden er overmoden.

Vil du vite mer om hvordan du skriver for Midtnorsk debatt? Les mer her!

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe.