Folk bør gå, mener politikerne. Men folk bør også kjøre bil. For å finansiere gangveier.

Det var sesongens siste bystyremøte, og politikerne kom trekkende med pisk, gulrot og noe midt imellom. Alt var til deg, kjære bilist: Du skal betale mer bompenger, masse mer. Du skal ikke kjøre så mye i Innherredsveien. Og som et ledd i kommunens nye «gåstrategi», skal du la bilen stå og gå.

Var det en gulrot der? spør du kanskje. Vel, leste du ikke det om å gå? Det er bra for deg, i et folkehelseperspektiv. Det er bra for miljøet. Gåstrategien er en strategi for gangtrafikk. Visjonen er enkel: «Gå mer - kjør mindre». Ganske historisk, ifølge varaordfører Hilde Opoku (MDG). Ja, folk gikk sikkert mer i gamle dager.

Men slik skal det også bli i fremtiden: I 2025 skal 30 prosent av befolkningens daglige turer skje til fots. Antall fotgjengere inn og ut av Midtbyen skal være doblet. Og det skal jobbes ekstra med å øke antall gående som bruker føttene i 30 til 60 minutter. Du, kjære bilist, må altså belage deg på å gå en stund.

Det kan bli fint. «Jeg begynte tidlig med å gå, og har fortsatt med det siden», sa Opoku, som også fremhevet muligheten for å filosofere mens man går. Det var et godt poeng. Det er dessuten ikke mulig å filosofere mens man kjører bil, fordi man bare begynner å irritere seg over hvor dyrt det er.

Slik skal det være, mener politikerne. Det blir i verste fall 17 nye år med bomstasjoner i Trondheim, i beste fall 13. Det bestemte også bystyret torsdag kveld. Forutsetningen er at Stortinget går med på det hele. Joda, egentlig skulle bomstasjonene fjernes i 2024. Men nei. Nå skal de stå til 2029, kanskje 2033. Dyrere skal det også bli.

Alle disse pengene, for det blir jo noen milliarder, skal gå til vei, men også økt satsing på kollektivtrafikk, samt gang- og sykkelveier. «For dem som er nødt til å kjøre bil, vil fremkommeligheten bli bedre når enda flere sykler, går eller kjører kollektivt», sa Geirmund Lykke (Krf) til avisen torsdag.

Han ville nok understreke at bilistene får noe tilbake for den høye regningen. Samtidig var utsagnet litt overraskende. Noen skal kjøre bil! Hvem er disse? «Det er viktig både med pisk og gulrot», sa Jon Gunnes (V). Men dette sa verken Lykke eller Gunnes: At noen fortsatt skal kjøre bil, er egentlig litt gode nyheter.

Politikerne er nemlig avhengig av deg, kjære bilist. Det er jo du som skal finansiere nye veier, kollektivtilbud og traseer for myke trafikanter. Alle kan ikke gå eller ta den subsidierte bussen. Da kollapser alt. Derfor må du fortsatt kjøre bil, tross det uttalte målet om å få biltrafikken ned. Det viktigste er at du passerer en bomring og betaler. Beklager dobbeltkommunikasjonen!

Når du først er ute og kjører, kan det være et lite tips å styre unna Innherredsveien. Der blir det nemlig forsøksprosjekt med miljøgate og to felt, noe bystyret også vedtok torsdag. Her er det altså ikke større fremkommelighet, bare gode grunner til å velge en omvei. Og når du til slutt har parkert, bør du strekke litt på beina.

Helst i 30 til 60 minutter, jamfør gjeldende gåstrategi.