Trikkens stilling i Trondheim virker nå mer lysende enn på lenge. Det diskuteres utvidelser til Brattøra, Sluppen og Granåsen. Samtidig har man nå begynt å skifte ut skinnegangen i Ila, og snart Kongens gate. Det skal også kjøpes inn nye trikker. Da er det merkelig å lese Høyres utspill om trikk og bybane.

«Høyre vil på skinner». Dette var overskriften på side 14 i Adresseavisen den 27.09 i 2013, da Høyres Yngve Brox erklærte at partiets mange tiårs motstand mot trikken nå var over.  Han viser blant annet til bybanesuksessen i  Bergen. Men før Høyre kom til denne innrømmelsen, tok de på seg hovedansvaret for den skandaløse trikkenedleggelsen i 1988. De sørget for å fjerne  splitter nye trikkeskinner og infrastruktur. Skandalen ble fullkommen, da de ikke klarte å selge de nye trikkene. For ordens skyld, det var flere partier enn Høyre som ville legge ned.

Men den 15. februar går Høyres Vegard Sem ut i Nidaros og sier at de er imot satsing på bybane i Trondheim, og argumentet er det urgamle om økonomi. Her viser han til Bybanen i Bergen. Sem nevner selvsagt ikke hvor stor suksess Bybanen er. Passasjerøkningen har vært så stor, at man har måttet forlenge vognene. Tvert imot vil en bybanesatsing i Trondheim bli mye billigere, da man ikke trenger de utallige tunnelene som Bergen har.

Jan Flønes Foto: Privat

Til slutt vil jeg nevne trikk/bybanes største fortrinn som er overlegen passasjerkapasitet og levetid. Dagens velfungerende trikker er fra 1984, og kapasiteten er det dobbelte av metrobussen, som forøvrig Sem kaller for superbuss.

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe