Tiden er inne for en ny Facebook-bonanza med hvitvinsglass i solnedgang og skummende ølglass i motlys.

Skrytebildene som skal definere vår lykkelige ferietilværelse er bare så forutsigbare. Enten det handler om feriekosen på stranda eller selfies foran Eiffeltårnet, har vi sett det før. Mange ganger. Vi fyller venners post med verdens største fotoklisjeer og forventer lønn i Facebook-himmelen.

LES OGSÅ: Jeg har opplevd mye i utelivet, men dette her på Tinder tok kaka

Jeg glemmer ikke så lett den ironiske harselasen om familien som la ut 61 feriebilder på Facebook og fikk bare to likes. Den ene fra bestefar på 82 år. Den gedigne nedturen på Facebook gjorde ferien til en fiasko.

Noe jeg ikke klarer å le av er den hysteriske jakten på selfies ved kremen av klodens severdigheter. Nyere forskning, som det gjerne heter, viser at dagens ungdom blir stadig mer opptatt av å legge ut bilder av seg selv foran kjente landemerker, gjerne med et selvsikkert glis. Når det blir viktigere å samle på severdigheter enn å være på opplevelsesjakt, blir det bare trist. Er vi ikke på et feilspor når feriegleden måles i antall klikk på diverse sosiale mediekanaler?

Vår tids nye egotripp stilles i dårlig lys når man tenker på alle dem som aldri har opplevd en utenlandsferie. 85 000 barn lever i fattigdom i Norge og er avskåret fra feriereiser. Noen av dem får oppleve norsk ferieglede med hjelp av Kirkens Bymisjon, Røde Kors, Aleneforeldreforeningen og Frelsesarmeen. De heldige har i hvert fall noe å fortelle om når de kommer tilbake til skolen.

FIKK DU MED DEG DENNE? Fem typer feriebilder som ikke forteller sannheten

I en tid der alt kan måles, finnes det tall på hva som irriterer oss mest på Facebook. Mange av uvesentlighetene vi pøser ut i ferietiden står på den listen. Fem av de seks mest irriterende feriemeldinger er selfies, barnebilder, matbilder, partnerskryt og ferieskryt. En undersøkelse gjort av VG viste at trøndere irriterer seg mest over selfies. Av og til minner sosiale medier om en nasjonal konkurranse i selvskryt der gode måltider, lykkelige barn og vakre kulisser er verdipapirene. Når det blir for åpenbart at selvportrettene ikke handler om innhold, men om oppmerksomhet for oppmerksomhetens skyld, slår det tilbake på avsenderen.

Trolig ligger det i vår natur å vise oss frem for oppmerksomhetens skyld. Avanserte mobil-telefoner med ny teknologi gjør det enkelt for oss å posere på sosiale medier. Det er den glansede fasaden vi liker å vise frem. Når så du sist en venn legge ut selfie med bustete hår og morratryne?

Mye handler om å holde fasaden. Helst bør man gjøre det bedre enn da jeg skulle delta på TV2s nyhetsmorgen på skype. For å slippe motlys fra vinduet snudde jeg kameraet mot kjøkkenbenken. Bare minutter etter innslaget tikket den første meldingen inn på mobilen. «Du har ikke ryddet på kjøkkenbenken til jul, Kjetil!» Jeg returnerte et smilefjes, men det var andre i huset som fikk vondt i magen av den «tabben».

Hun fikk meldinger som skulle til en annen. Skal hun bli eller gå? Les rådet fra samlivseksperten her.

Hvor farlig er det å fortelle sannheten om kjøkkenbenken og husvasken eller at feriehotellet med all inclusive er dritt kjedelig? Ødeleggende for fasaden kanskje, men for mottakerne på sosiale medier er det kanskje vel så interessant å få vite at vennene har både gode og dårlige dager. Jeg tror ikke helt på folk som formidler bare solskinnsdager på Facebook.

Psykologer har reist spørsmålet om dette jaget etter å vise en perfekt fasade er usunt. «Blir vi for opptatt av hvordan vi fremstår kan det gå ut over både oss selv og familien», sier Frode Thue i et intervju med VG. Det som gir inspirasjon for noen, kan virke negativt og skape misunnelse og utilfredshet hos andre.

Kan folk flest være så vellykkede og lykkelige som de fremstår på Facebook? Er ikke de som tør innrømme svakheter vel så interessante?

En kjenning av meg har bestemt seg for at han ikke lenger trykker «liker» for å være snill og hyggelig. Han gir tommelen opp kun for meldinger han virkelig liker. Det føles riktig. Ærlige tilbakemeldinger og venner som bryr seg er å foretrekke.

Blant lærdommen jeg fikk ut av et kurs om produktformidling på sosiale medier er den at det har liten verdi å ha uinteresserte følgere.

En dag beveger vi oss kanskje forbi stadiet der Facebook er et skrytealbum og gjør mediet til en arena der flertallet formidler tanker som betyr mye for oss.

Det er viktigere å ha det bra enn å fremstå vellykket.