Leger ved St. Olav vet ikke om røntgensvar og annen kritisk informasjon kommer fram til rette vedkommende.

Ansatte mobiliserte kraftig mot innføringen av et nytt journal- og IT-system på St. Olavs hospital i Trondheim. Advarslene mot Helseplattformen var mange. Først så det ut til å gå langt bedre enn fryktet. Mange har lagt ned en imponerende innsats. Men nå avdekkes alvorlige mangler som i verste fall kan ramme pasientsikkerheten. Det er uholdbart at sykehuset er usikre på om kritisk informasjon om pasientenes helse har nådd fram til dem som skal ha den.

Torsdag fortalte Adresseavisen at ansatte ved Klinikk for bildediagnostikk tidligere denne uka avdekket en feilmelding på flere tusen e-meldinger. Dette er kryptert informasjon som sendes til blant annet fastleger. Klinikken gjennomfører cirka 250 000 undersøkelser hvert år, i form av blant annet røntgen, CT, MR og ultralyd. Nå frykter de at informasjon om alvorlig sykdom ikke kommer fram til den som skal følge opp pasienten. – Dette er ubehagelig, og vi kan ikke utelukke at dette får alvorlige konsekvenser for enkelte pasienter. Per nå har vi ikke oversikt, sier klinikksjef Morten Troøyen.

Det sier seg selv at situasjonen er kritisk. Allerede forrige uke ropte fastleger varsko om at antall brev og meldinger fra sykehuset hadde gått drastisk ned etter innføringen av Helseplattformen. Helgen etter skal sykehusdirektøren ha fått forsikringer fra Helseplattformen om at de hadde kontroll på at meldinger fra sykehuset ble sendt ut. Så ble feilmeldingen avdekket, og alarmen gikk igjen. Vi er enige med fylkeslege Jan Vaage om at det er særlig bekymringsfullt at dette ikke ble fanget opp av Helseplattformens overvåkning.

Ledelsen i Helseplattformen sier til Adresseavisen at det er alvorlig at viktig pasientinformasjon blir forsinket. Ifølge administrerende direktør Torbjørg Vanvik vil sendte meldinger som ikke blir bekreftet mottatt, bli sendt ut på ny. Men hvor lang tid det eventuelt tar, vet vi ikke. Nå skal en arbeidsgruppe med ansatte fra St. Olav, Helse Midt-Norge IT og Helseplattformen skaffe oversikt over situasjonen. Det haster å få svar. Og det haster å rette feil slik at dette ikke skjer igjen.