AI (kunstig intelligens) er fremtiden, og det er viktig at skolen tar i bruk verktøy som kan hjelpe elever med å lære og utvikle seg. ChatGPT er et slikt verktøy, men det er blitt sett på som en trussel for skolen av noen. Dette synes jeg er urettferdig, og jeg vil argumentere for at chatboten snarere bør sees på som et nyttig verktøy for å hjelpe elever.

For å illustrere mitt poeng har jeg brukt boten for å skrive denne teksten. Først ga jeg den noen betingelser, «prompt», hvor jeg forklarte hva den skulle skrive om og hvilke punkter den skulle ta opp. En god «prompt» er viktig. Den bestemmer hvor god og konkret tekst du får som resultat. Deretter rettet jeg på noe av grammatikken i teksten.

Oscar Østerlie Zahl Foto: Privat

Først og fremst er det viktig å forstå hva ChatGPT er og hvordan det fungerer. Chatboten er en form for kunstig intelligens som er utviklet for å kommunisere med mennesker på en menneskelig måte. Den kan lære av de samtalene den har med mennesker, og kan derfor gi svar og råd på en rekke spørsmål.

En av de store fordelene ved chatboten er at den kan hjelpe elever med å lære på en mer selvstendig måte. I stedet for å måtte vente på at læreren skal gi dem svar på spørsmål, kan elever bruke ChatGPT for å få svar med en gang. Dette kan være spesielt nyttig for elever som trenger ekstra hjelp eller som har spørsmål utenfor klasserommet.

En annen fordel ved chatboten er at den kan hjelpe elever med å utvikle sine kommunikasjonsferdigheter. Ved å samtale med boten kan elever øve på å formulere seg klart og tydelig, noe som kan være nyttig i andre sammenhenger også.

Det er selvsagt viktig at skolen bruker ChatGPT på en ansvarlig måte, slik at elever ikke får inntrykk av at de kan stole blindt på alt som sies av den. Skolen bør også sørge for at elever forstår at chatboten ikke er en erstatning for læreren, men et verktøy som kan bidra til å øke læringen.

I stedet for å se på ChatGPT som en trussel, bør skolen derfor se på det som et verktøy som kan hjelpe elever med å lære og utvikle seg. Ved å ta i bruk slike verktøy på en ansvarlig måte, kan skolen bidra til å forberede elever på fremtiden.

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Vil du vite mer om hvordan du skriver for Midtnorsk debatt? Les mer her!