Politikerne vil elsykle på den smale sti. Men der er det dessverre litt trangt.

Det skal være lov å elsykle i marka, mener politikerne. Men ikke uten forbehold. Foto: Rune Petter Ness

«Det er en indrejustis i marka som er i strammeste laget. Oppimot borgervern», sa varaordfører Hilde Opoku (MDG) i formannskapet tirsdag denne uka. Saken kan bli betent, medga hun.

Men politikerne i Trondheim vil gjerne la alle kjøre elsykkel i Bymarka. Selv krasjer de front-mot-front med rådmannen, som fortsatt sverger til å gå på beina. Både rådmann og politikere vil holde seg på den smale sti i elsykkelsaken. Men der er det dessverre litt trangt.

Det er Miljødirektoratet som har forslaget ute på høring. Elsykling bør være tillatt på vei og opparbeidet sti i utmark, mener direktoratet. Rådmannen steiler: Det vil bli flere konflikter mellom gående og syklister! Særlig med den hastigheten elsyklene kan komme opp i. Og særlig i uoversiktlig terreng. Dessuten er elsykler tunge. Det er vanskelig å sykle på dem. Alt dette vil bidra negativt, heter det i saksfremlegget.

Også politikerne mener konflikter er en uting. Elsykling i skogen «kan skape konflikter om det ikke gjøres klokt og riktig», sa Espen Agøy Hegge (KrF) i formannskapet. Han vil gjøre det klokt og riktig. Ved å tillate elsykling i skogen. Men ikke uten forbehold! Elsykling skal bare være tillatt «på veg og opparbeidet sti». Det sto for så vidt også i forslaget fra Miljødirektoratet.

Men KrF og koalisjonskameratene mener det i tillegg skal være mulig å gjøre unntak «for visse veger/stier eller tidspunkt». Dette vil «minimere konfliktene så mye som mulig», ifølge Agøy Hegge, som mener det hele handler om «tilgjengelighet»:

- Er man litt dårlig til beins og har kommet litt opp i årene, så ser jeg ingen grunn til at det ikke skal være lov å bruke elsykkel, sa han i formannskapet.

Vi kan bare håpe at det ikke er markas eget borgervern som skal kontrollere om elsyklisten er beinsvak eller gammel. Kommunen vil uansett ikke tillate «et fullstendig frislipp på alle mulige stier og småveier». Som for eksempel på Ladestien. Legger elsyklistene turen dit en lørdag eller søndag formiddag, blir det rett og slett for mange konflikter, resonnerte Agøy Hegge. På Ladestien er de gamle og beinsvake elsyklistene uønsket.

Men forbeholdene sluttet ikke der. Varaordfører Opoku fikk gjennom en definisjon av elsykler som «de sykler som i dag er tillatt i Norge innenfor definisjonen av elsykkel med de motoriserte begrensninger det innebærer». Dersom politikerne en gang i fremtiden vil tillate elsykler med motor som drar opp til 50 kilometer i timen, skal disse være forbudt i marka. Antakelig fordi marka skal være forbeholdt eldre og beinsvake med gamle og utdaterte elsykkelmodeller.

Men bare på tidspunkt når andre trondhjemmere ikke går på tur.