Adresseavisen skriver på lederplass at Helseplattformen ikke kan stoppes fordi det er brukt for mye tid og ressurser. Dette mener vi er feil og begrunnelsen er at det vil koste mer i liv og helse ved å ta det i bruk. Dette er ikke sutring fra helsepersonell. Det er alvor. Vi mener at Helseplattformen aldri kommer til å bli bra. Det har vi mange nok bevis på, både fra legevakten og fra andre land som har brukt systemet i mange år.

Økonomi kan ikke gå foran liv og helse. Dessuten tror vi det er dyrere å ta det i bruk, også økonomisk, enn å velge et annet alternativ. Vi har etterspurt om man kan gjøre beregninger på det Ivar Sandø Kristiansen, Professor emeritus avdeling for helseøkonomi og helseøkonomi, UiO og ass. partner i Oslo Economics, har skrevet i et innlegg i Dagens medisin der han foreslår at det bør gjøres en samfunnsøkonomisk analyse. Han sier også at av og til, må man akseptere at det kan være tapte penger. I enkelte tilfeller er det viktig å stoppe i tide for å unngå ytterligere tap.

I tillegg viser det seg at historien gjentar seg. I land som Danmark, som innført samme journalløsning som Helseplattformen, er det stadige løfter om å rette opp feil og mangler. Dette medfører at millionene renner ut.

Helseplattformen har overtrådt frist etter frist og har ikke vært klar til levering. Dette er en kontrakt i milliardklassen og vi mener jurister må se på om framdriftsplanen er skakkjørt. Dersom man kan vise til mislighold av kontrakten og at leverandøren Epic ikke klarer å levere, så kan kontrakten heves. Dette må skje . Dette er milliarder av helsekroner vi kan bruke til andre ting.

Ideen om at Helseplattformen, med bruk av journalsystemet til Epic, er en pilot for «en innbygger en journal» er død, lost, finito. Vi har erfart at Epic-systemet ikke egner seg til dette formålet, verken på sykehuset eller i fastlegetjenesten. Helseplattformen må altså en gang for alle legges død. Vi opplever det som at politikerne våre ikke er godt nok informert om det. Foreløpig har vi til gode å høre om fastleger som kommer til å ta det i bruk.

Vi har allerede i dag digital kommunikasjon mellom spesialist- og primærhelsetjeneste. Det har behov for videreutvikling i framtiden, men det finnes mange IT-løsninger som vil fungere bedre i helsevesenet enn Helseplattformen.

Vi engasjerer oss ikke på vegne av oss selv, vi gjør det på vegne av pasientene våre og befolkningen i vår helseregion. De fortjener å vite sannheten og de fortjener en trygg, stabil og kvalitetssikker helsetjeneste.