Trøndelag har som visjon at vi skaper historie. Da må vi formidle hva vi har skapt og hva vi vil skape. Det kaller jeg et opplevelsessenter med vekt på teknologi. Et sted folk bare MÅ besøke – en storstue for hele regionen.

Akkurat nå skjer det mye som gjør at visjonen om et slikt sted må reises på nytt. NTNU har fått nesten alle milliardene de ba om for å utvikle campus. Det er utrolig viktig for universitetet, for byen og for regionen. Det som ikke fikk penger var den delen som gikk på formidling. Samtidig skal Siva bygge et innovasjonssenter som foreløpig er plassert på Gløshaugen, selv om innovasjonsmiljøet helst vil ha det i sentrum som en smeltedigel for teknologer, investorer, gründere og «Digs-ere».

Trondheim skal bli kulturhovedstad i 2030. Forhåpentligvis skal Stiklestad 2030 og teknologi bli hovedtema. Trondheim har i dag ikke et bygg som kan romme aktiviteter for en kulturhovedstad, for eksempel ambulerende utstillinger i verdensklasse.

Les også: Vil løfte Trondheim og Trøndelag på det europeiske kulturkartet

Trondheim sentrum har i dag ingen store og åpne lokaler for formidling av historie, kunst og kultur. Trondheim mangler et opplevelsessenter for teknologi, det som definerer byen.

Vi viser ikke fram oppfinnelser som er gjort, og nye som former framtida. Det er ingen steder de viktigste næringene i regionen forteller hva de betyr for verdiskaping og arbeidsplasser. Det er heller ikke et sted der vi viser viktige identitetsbærere som RBK og skiidretten. Vi har ikke et formidlingssenter for kunnskapen innen realfag, teknologi og arkeologi – der Trondheim har en nasjonal rolle.

Les også: Teknobransjen i trondheimsregionen sliter med størrelsen

Vitensenteret er i dag i dårlige lokaler i det gamle bygget til Norges Bank. På tross av at dette trekker de 90.000 mennesker, det viser interessen hos barn og unge for teknologi. Senteret trenger minst dobbelt så stort areal som de har i dag for å løfte tilbudet.

Skal vi få til dette må det være et samarbeid mellom NTNU, Trondheim kommune, fylket, staten og næringslivet. Det er også på tide at næringslivet forstår at de trenger et slikt sted for å vise fram hva de holder på med.

Folk kommer til Midtbyen for opplevelser – ikke bare for å handle. Det er på tide at alle disse kreftene går sammen for et opplevelsessenter. En smeltedigel mellom kunst, kultur, akademia, teknologi, formidling, undervisning, innovasjon – og mer. Et sted som formidler fortid, nåtid og framtid – og som i kraft av alt dette blir et sted barn, ungdom, familier, amatører, profesjonelle, amatører, trondhjemmere, trøndere og besøkende bare MÅ besøke

Opptatt av debatt? Les også: Vi tar ofte kvelertak på de unike enerne våre

Den optimale plasseringen av dette er Leüthenhaven. Her ligger NTNU Vitenskapsmuseet, lærerutdanningen, teatret, Byscenen og mer. Det er kort vei til kunstmuseer, Nidarosdomen, kollektivtrafikken, Øya, Torvet – og det er plass.

Hva kan være i et slikt opplevelsessenter? Plass for store ambulerende utstillinger som «Body Worlds», «Van Gogh møter Gauguin». Kanskje utstilling om det grønne energiskiftet eller slik borer du etter olje og gass. Kanskje norsk skihistorie og spesialutstilling om Northug. Et hus for forskningsdagene eller Technoport. Et utvidet vitensenter. Sal for faste populærvitenskapelige foredrag og filmer som krever noe ekstra. Et pulserende innovasjonssenter. Ikke minst et nasjonalt lære- og formidlingssenter der Trondheim har nasjonal oppgave innen matematikk og teknologi.

Mer debatt: Jeg leser Adressa i Tsjekkia. Av og til står det noe som direkte provoserer meg

Et fysisk læresenter som kan besøkes, men også virtuelt, digitalt slik at det driver læring og formidling for hele landet. «Filmrom» for identiteter som RBK, ski og andre. Utstilling for store næringer i Trøndelag – for eksempel basseng med laks. Fast utstilling knyttet til Stiklestad 2030. Selvfølgelig vrimleareal med spisesteder, små saler for foredrag, butikk, lekestue. Kanskje kronet med noe spektakulært som alle «bare må» oppleve.

For å sitere en lederartikkel i Adressa for noen år siden: «Et opplevelsessenter for teknologi kan bli et kinderegg: Det vil synliggjøre, skape stolthet og ikke minst kan det få flere til å bli interessert i teknologi og realfag.» Tittelen på denne Signert-artikkelen er for øvrig fra den samme lederartikkelen.

Hør våre kommentatorer og gjest John-Peder Denstad snakke om fagbevegelsen, Ap, NRK, navnetrender og småfuglene

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter