Det bygges mange nye boliger i Trondheim, men en stor andel av boligene er blokker på fire til åtte etasjer og leiligheter på mellom 30 og 60 kvadratmeter, mens andelen leiligheter for barnefamilier er liten. Andelen av leilighetene som blir kjøpt av utleiefirmaer, er økende, og dette har forandret boligmarkedet. Investeringer i boliger har skattemessige fordeler, selv om du ikke bor selv i boligen. Derfor er boligmarkedet sterkt påvirket av kapitalmarkedet.

De fleste utbygginger av leiligheter er basert på forhåndssalg. Det vil si at en stor del av boligene må være solgt før utbygging starter. Dette sikrer utbygger mot å sitte igjen med mange usolgte boliger, men det gir utleiefirmaene en stor innflytelse på byggeplanene, arkitektur, boligstørrelse og utforming av utearealene. På Triangel-tomta på Lilleby har en investor kjøpte opp alle leilighetene i en av blokkene.

Medlemskap i borettslag var tidligere en viktig vei til å få egen bolig, fordi boligene i borettslag ikke kan leies ut. Det at de faller utenom markedet for utleie, gjør at prisene i borettslag er lavere. Dette vises i en undersøkelse av boligprisene i Oslo, og det er eiendomsinvestorer som driver prisene oppover.

Utbyggerne står for i dag for utarbeidelse av reguleringsplaner. Fordi utleiefirmaene kjøper seg tidlig inn i prosjektet, får de også innflytelse på byggeplanene. Utbyggerne vil gjerne resirkulere byggeplaner og tegninger for å redusere kostnadene og øke overskuddet, men dette fører til manglende mangfold. Vi ser at noen utbyggere legger inn mer mangfold enn andre. Formannskapet griper i liten grad inn i prosessen når det gjelder størrelse på leiligheter og arkitektur, med noen unntak når det gjelder høyden på huset.

Kan vi gjøre ting annerledes? På Nyhavna er det etablert et tomteselskap/eiendomsselskap for å styre utvikling mot en mangfoldig bydel. Kan vi gjøre dette i andre områder? Vi kan etablere et kommunalt tomteselskap, som kjøper opp eiendom, regulerer eiendommene, og som selger eiendommene til borettslag, private boligutbygging og til bygging av kommunale boliger.

Hvis kommunen gjør reguleringsarbeidet gjennom et kommunalt tomteselskap, vil i ha en mye større mulighet til å skape mangfold av boliger og boligmiljøer i Trondheim. Et kommunalt tomteselskap vil være et viktig redskap til å virkeliggjøre ambisjonene og visjonene i den nye kommuneplanens arealdel. Et kommunalt tomteselskap skal ikke være en monopolist, men en aktør blant flere utbyggere.

Trondheim kommune har et stort kraftfond etter salget av Trondheim E-verk. Vi bør nå sette denne kapitalen inn i noe som utvikler byen. Innvestering i eiendom har vært fantastisk lønnsomt i de siste 70-årene, hvorfor skal ikke felleskapet/kommunen ha sin del av fortjenesten.

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe