Antall personer med resept på ADHD-medisin er tredoblet på ti år. Ikke rart at noen stusser.

Hvor urolig, aktivt og «vanskelig» kan et barn være før det er riktig å gi diagnosen ADHD?

Nok en gang er det debatt om ADHD. Foranledningen er en fersk bok av sosiologene Aksel Tjora og Lisbeth Elvira Levang der det blant annet hevdes at det er for lett å få diagnosen og at det er uheldig at oppmerksomheten rettes mot individet og ikke skolen.

De hyppige diskusjonene om ADHD ligner mye på debatter om andre lidelser med uklar årsak og uklare symptomer. Diagnoser som på kort tid får stor utbredelse og som i tillegg er mye mer utbredt i noen fylker enn i andre, blir fort omstridt. Og, man spør, er det riktig å gi sentralstimulerende midler, i slekt med amfetamin, til barn?

På folkemunne er ADHD blitt et stående uttrykk. Kjendiser nærmest skryter på seg ADHD for å vise at de har vært et aktivt og uregjerlig barn. Når det også lanseres hypoteser om at ADHD skyldes røyking, for mye dataspill eller feil kosthold, forsterkes mytene og forvirringen. Ikke rart at de som selv opplever problemene i hverdagen, blir provosert og føler seg mistrodd.

LES OGSÅ: Dette er ADHD og dette er mytene

Da kan det være lurt å holde fast ved at dette er to ulike perspektiver. Problematisering av diagnosen, årsakene og behandlingsformen er en legitim og nødvendig debatt. Men når diskusjonen dreies til å handle om situasjonen til det enkelte barn, blir det mye vanskeligere å trekke inn generelle synspunkter, for ikke å si synsing, om overdiagnostisering og alternative behandlingsformer. Da kommer følelsene og da kommer virkeligheten som alltid er annerledes.

Mange opplever diagnosen ADHD som en lettelse. Endelig blir det fastslått at barnets problemer ikke skyldes dårlig oppdragelse, eller manglende vilje til å «oppføre seg ordentlig», men kanskje en genetisk betinget kjemisk feil i hjernen. Ofte viser det seg at problemene blir mye mindre med bruk av medisin og tiltak som er tilpasset den enkelte.

Les også leserinnlegget fra en far som lovpriser ADHD-medisin

Selv om det alltid har vært barn som ikke har klart å tilpasse seg omgivelsenes krav til adferd og læreevne, og som i dag ville ha fått diagnosen ADHD, er det mye som tyder på at andelen «urolige» barn med adferdsvansker er høyere enn før. Er det noe ved det moderne samfunnet som gjør at det blir slik, eller er det mange med litt unormalt aktivitetsnivå som puttes inn i en beleilig diagnose?

Det er mye vi ikke vet om ADHD. For noen tiår siden ble det konstatert at barn med de samme symptomene hadde en hjerneskade, og det kan godt hende at vi om nye tiår har en annen fasit enn i dag. Ekspertisen sier at de fleste tilfellene er genetisk betinget, men at miljøfaktorer kan avgjøre hvilke utslag diagnosen gir seg. Det er store individuelle forskjeller, og det er ikke slik at alle med ADHD er hyperaktive.

LES OGSÅ: - Ikke gi skyldfølelse!

Når Tjora, med relativt liten medisinsk ballast, hevder at det er for lett å gi ADHD-diagnosen og at skolen har skylden, får han kjapt beskyldninger om ikke å vite hva han snakker om, og han blir anklaget for å ta lett på krevende og reelle utfordringer i en familie eller et klasserom. Det er da vi må huske at enkelthistoriene og samfunnsanalysene ikke alltid går i hop. Misforståelser kan også føre til forståelse.