Jeg så stjerner i øynene på min bror, radionerden. Baard har laget radio i over 20 år. Endelig sto han der, i sitt eget studio, med full kontroll over formatet, musikken og kvaliteten.

Det er mars 2015, min bror Baard og jeg går rundt Tyholttårnet for å finne en inngang inn i den grå murklossen som selve tårnet står på. Der inne skal vi møte de folka som skal slå på DAB-nettet i Trondheim. For å i hele tatt få lov til å komme inn i det aller helligste, kjernen i radiosambandet i Midt-Norge, må vi signere på et papir, før vi sluses videre inn til et rom full av mottakere, sendere og ledninger. Og knappen. Knappen som startet det hele. Klikk! Så var DAB-nettet i drift.

LES OGSÅ: Mot til å si ifra

Da vi ble spurt av en NRK-reporter, som var der og dekket begivenheten, om hvorfor vi var der, svarte vi i munnen på hverandre før vi rakk å tenke. For det var faktisk akkurat der og da, i samtale med reporteren, at vi bestemte oss for å lage radio. En lokal, kommersiell radio for Trondheim. Med lokalt innhold, lokalt eierskap og med et ønske om å kunne informere, engasjere og inspirere. Vi skulle kaste oss på DAB-bølgen før den i det hele tatt hadde startet. Vi skulle konkurrere mot FM i nesten 1,5 år før det skulle slås av i starten av 2017. Vi følte oss som pionerer. Hvis du ser på livssyklusen til en «ny teknologi», var vi det du ville kalle en «innovatør». Den som er først ute. Det skulle vise seg å bli gøy – og utfordrende.

Vi brukte god tid på å planlegge oppstarten og opplevde en strøm av positivitet og ønske om å bidra med å lage radio, på dugnadsbasis. Det var stor forståelse for at dette var en oppstart, en gründerbedrift, som trengte støtte og hjelp i den første tiden.

2. november 2015 slo vi på DAB for Radio Trondheim. Jeg så stjerner i øynene på min bror, radionerden, den dagen. Baard som har laget radio i over 20 år og vært innom både lokale og nasjonale stasjoner. Endelig sto han der, i sitt eget studio, med full kontroll over formatet, musikken og kvaliteten. Fast bestemt på å lage god radio med et bredt tilbud til trondhjemmere.

Siden da har Baard produsert radio 24 timer i døgnet, 7 dager i uka, 365 dager i året. Han har kjørt morgensendinger fra grytidlig om morgenen og gjennom morgentrafikken hver dag. Han har produsert mange ulike programmer innen helse, teknologi, rock’n roll, portrettintervjuer, språk, vennskap, musikk og mer til. Han har hatt hundrevis av artister innom. Han har hatt lokale og nasjonale kjentfolk, politikere, idealister og kulturpersonligheter på lufta. Han kommuniserer daglig med lytterne gjennom Facebook og har vunnet oppmerksomheten til yrkessjåførene som byen vår har så mange av.

Vi jobber hardt for å ta de nye lyttervanene på alvor og tilbyr lytterne innhold via DAB, nett, apper, SoundCloud og iTunes. Vi ønsker å gi deg noe du vil høre fra folkene i byen du bor i, en radio med hjertet i byen.

Vi har lært masse. Vi har lært at radio utvikler seg hele tiden – og nå skjer alt på én gang. Innføring av DAB, slukking av FM-nettet, podkast som tar av og stadig nye måter å kommersialisere og sponse innhold på. Og dette er bare noen av tingene. Hvordan denne verden ser ut framover er det ingen som vet.

Og vi har lært at det å få annonsører til å satse på en helt ny formidlingsteknologi er utfordrende. Vi vil takke de som satset på oss i starten, som ville være med. Og det er ekstra gøy når en av de lokale annonsørene som satset på å sponse en av podkastene våre, plutselig var en del av en podkast som gikk inn på topp-10 listen på iTunes med over 120000 nedlastinger.

LES OGSÅ: Et helt unødvendig brev

Vi har også tatt ansvar for en hel bransje, og vært hos statssekretæren i Kulturdepartementet og påpekt hva som må forbedres dersom de små, lokale radiostasjonene som vil drive på DAB skal overleve. For det er ikke alltid det er innovatørene som lykkes, men de baner i hvert fall vei for dem som kommer etter. For selv om vi føler at vi nettopp har startet, kan det hende vi er på slutten av vårt radioeventyr nå. For så lenge vi ikke er relevante for annonsørene, har vi ikke noe livsgrunnlag.

Det er noen store globale aktører som tar hjem annonsekronene, og du skal være bra naiv om du skal legge deg ut med dem. Men ingen av dem vil noen gang kunne produsere lokalt innhold for trondhjemmere, med et så stort hjerte som det Radio Trondheim har.Om vi ikke skulle lykkes, er det i hvert fall en god følelse å ha med seg at vi har gitt alt, og at vi lærte mye på veien.

Marianne Danielsen er styreleder og aksjonær i

Radio Trondheim

Hør våre kommentatorer og gjest Daniel Johansen snakke om hvordan Midtbyen skal overleve, matsvinn og lyden på kino.

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter