Jesper, du har gitt oss en viktig tilbakemelding i ditt innlegg om dårlig førsteinntrykk til unge jobbsøkere. Respons på jobbsøknader er viktig for den enkelte søker og for bedriftenes omdømme. Mange er sikkert flinke til dette, men vi kan alle spørre oss om vi er gode nok, og om vi kan bli bedre.

Vi i Næringslivets Hovedorganisasjon snakker mye om hva bedriftene trenger. Vi ser en stadig økende kamp om arbeidstakere, og 65 prosent av bedriftene våre sier de har et udekket kompetansebehov. For å greie å henge med i konkurransen om arbeidstakerne er det viktig å opptre som en profesjonell og attraktiv arbeidsgiver. Leserinnlegget ditt minner oss på hvor viktig førsteinntrykket er, og at tilbakemelding er en del av dette.

Du har gitt oss to eksempler på arbeidsgiveres håndtering av din jobbsøknad: Et kortfattet avslag, som du setter pris på. Og en mangel på tilbakemelding, som du oppfatter som latskap, respektløshet, og som ga et dårlig førsteinntrykk.

Jeg er langt på vei enig med deg. Det å ikke gi tilbakemelding er om ikke annet ubetenksomt. Og du har helt rett i at måten en enkelt bedrift velger å håndtere en henvendelse eller søknad på, kan påvirke totalinntrykket av både bedriften og arbeidslivet generelt.

Du sier det er på tide at markedet våkner, og innser at hvis de vil ha ungdom inn i arbeidslivet må de behandle dem som voksne, eller kanskje til og med bedre enn voksne når det kommer til søknader og tilbakemeldinger. Dette er en betimelig påminnelse om at vi som arbeidsgivere må ta vare på mulighetene til å gi ett godt førsteinntrykk i møte med alle arbeidssøkere.

La oss være enige om at et kort, presist og vennlig svar er en helt grei minstestandard.

Vi håper du får positive erfaringer i fremtidige møter med arbeidslivet, og en jobb du vil trives med. Takk for tilbakemeldingen og lykke til med jobbsøkingen!

Hva mener du? Slik skriver du for Adresseavisen Midtnorsk debatt!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe