Arbeiderpartiet vil at kvaliteten i barnehagetilbudet skal utvikles gjennom prosjekter som gir kommunens barnehageansatte faglig påfyll og mer kunnskap om barns oppvekst og utvikling.

Det satses på prosjekter som skal utvikle kunnskap og kvalitet i barnehagetilbudet i Trondheim kommune.

Kommunedirektøren arbeider med en ny helhetlig modell for å organisere det spesialpedagogiske tilbudet i barnehagen. Barnehagen blir tildelt ressurser gjennom enkeltvedtak etter en sakkyndig vurdering fra PPT, jfr. barnehageloven § 31.

Målet med kommunens nye organisering av det spesialpedagogiske tilbudet, er å organisere en ny helhetlig modell. Denne modellen skal sikrer spesialpedagogiske tiltak og tilrettelegging, slik at fagkompetansen og ressursene er organisert tett på barnet i fellesskapet i barnehagen.

Et annet tiltak som skal bidra til mer kunnskap og kvalitet i barnehagen, er piloten «Tett på». Denne piloten har bidratt til at PPT er til stede i barnehagehverdagen, for å kartlegge det pedagogiske tilbudet og veilede barnehagen i egen praksis. De positive erfaringene fra pilotens første fase er at PPTs fagkompetanse er til stede i barnehagen, kompetansen er tett på barna og de ansatte i barnehagen.

Det har blant annet ført til at flere barn får pedagogisk hjelp tidligere. Det er ingen ventende henvisninger om sakkyndig vurdering ved pilotenhetene, og barnehagen har et større fokus på å tilrettelegge for et bedre allmennpedagogiske tilbud til hele barnefellesskapet.

Prosjektet “Liten og ny i barnehagen, foreldreaktiv tilvenning”, gir de ansatte i barnehagene og foreldrene mer kompetanse om hvordan barnehagen og foreldrene kan tilrettelegge for god og trygg tilvenning for barnet som er liten og ny i barnehagen.

Prosjektperioden startet i 2018 og varer frem til neste år. Allerede nå har prosjektet vist at tiden som brukes på besøksdager i barnehagen på våren før oppstart – gir bedre, roligere og tryggere oppstart for barna på høsten.

Jeg tror at prosjektet “Liten og ny i barnehagen” vil bidra med ny kunnskap og videreutvikling av tilvenningsmodellen i barnehagen.

«Bedre skolestart», er prosjektet som også bidrar med kunnskap og skal sikre bedre overganger for barna. I prosjektet var det 3 barnehager og 4 skoler som har samarbeidet for å utvikle en modell som skal forberede barnehageansatte, skoleansatte, barn og foreldre til skolestart. Ap ønsker et tverrfaglig samarbeid i barnehagen og i skolen som tilrettelegger for en god og trygg overgang fra barnehagen til skolen.

Vil du vite mer om hvordan du skriver for Midtnorsk debatt? Les mer her!

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe