Svar til politikerne i Adresseavisen 5. desember om «Liten og ny i barnehagen». Jeg mener at påstanden fra politikerne om at innføringen av denne modellen gir økt arbeidsbelastning for personalet er unyansert. Kostnadene ved modellen vil på sikt  hentes inn i form av mer robuste og trygge barn samt mer motiverte ansatte.

«Liten og ny i barnehagen» legger opp til at barn som starter i barnehage, får minimum fem dager med foreldrene i barnehagen under tilvenning, To dager mer enn vi hadde som utgangspunkt  tidligere. Med besøksdager før sommeren og påfølgende fem dager tilvenning blir vi ansatte mye bedre kjent med foreldrene og barnet enn tidligere. Det gir og foreldrene bedre relasjoner med ansatte  og innsikt i hverdagen i barnehagen. Dette påvirker tilliten, dialogen og samarbeidet i positiv retning for resten av tiden barnet går i barnehagen.

At barn får god erfaring med livets første store overgang kan prege resten av barnets liv. Å innføre «Liten og ny i barnehagen» er med på å gjøre overgangen til barnehagelivet lettere og mer smidig. Dette er god folkehelse! Vi vet at  hjernen og nervesystemet utvikles raskt ut i fra erfaringer de første tusen levedøgn. I løpet av oppstarten skal barnet bli kjent med nye omsorgspersoner, nye omgivelser, andre barn, leker, lyder, lukter og mat, nye rutiner og et helt nytt hverdagsliv uten de trygge  og vante omsorgspersonene fra familien. Dette er noe som gjerne tar  hele høsten.

Med Liten og ny-modellen med besøksdager og minimum fem tilvenningsdager legger vi et helt annet grunnlag for barnets opplevelse av oppstarten i barnehagen enn tidligere. Å ta barns behov i overgangssituasjoner på alvor er god samfunnsøkonomi. Det gir robuste barn og en god start på utdanningsløpet. Det er viktig at vi jobber forskningsbasert, noe denne modellen er. Dette er også motiverende for ansatte.

Enhetslederne i barnehager som deltar i «Liten og ny», mener prosjektet er banebrytende særlig fra et barneperspektiv. Barnehagene trenger å få løftet sin status i samfunnet - det kan vi gjøre med å jobbe forskningsbasert og alltid jobbe ut ifra fagkunnskap og teori. Vi må få flere i samfunnet til å forstå den viktige jobben og det viktige grunnlaget som legges de første årene barn går i barnehage.

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe