I et leserinnlegg i Adresseavisen 20. oktober beskyldes vi i Kiwi for å lure kundene våre. Det kan vi selvsagt avkrefte. Vi lever av kundenes tillit, og det ville vært svært dumt av oss å forsøke å lure dem. Forfatteren av leserinnlegget trekker også fram NorgesGruppens overskudd fra i fjor. Vi har lave marginer og kommer til å tjene mindre i år enn det vi gjorde i 2021. NorgesGruppens driftsmargin endte på 3,4 prosent det første halvåret i år. Sammenlignet med mange andre bransjer er det svært lavt.

Vi legger ikke skjul på at det har vært prisøkninger på flere av varene våre. Som mange andre merker også vi effektene av økte priser på råvarer, strøm, drivstoff og emballasje. Vi gjør alt vi kan for å holde så lave priser som mulig. Vi har ikke økt prisene mer enn nødvendig, og vi har som nevnt ikke økt lønnsomheten vår. Kiwi er prispresseren, og vi gir oss aldri på pris. Det har vi lovet kundene våre.

Så er det saken om egg: Denne pakningsendringer handler ikke om krympflasjon. Tvert imot: 18-pakningen med egg har samme pris som før, men den heter nå First Price istedenfor Eldorado. Kiwi er og skal være billigst også på egg. Totalt har prisene på egg solgt i KIWI gått ned hittil i år, sammenlignet med samme periode i fjor. En 18-pakning med egg koster ikke ett øre mer i dag enn det den gjorde i januar. Og det til tross for at vi både har fått prisøkninger fra leverandør og selv har hatt store kostnadsøkninger den siste tiden.

Vi ønsker at det billigste merket vårt skal ha den største pakningen, og derfor har vi jobbet for å få First Price-egg i 18-pakning. First Price skal alltid være det billigste alternativet vårt. First Price egg i 18-pakning er det vi i bransjen kaller en «prisfighter», og da vi fikk dette produktet endret vi størrelsen på Eldorado gårdsegg til 12-pakning. First Price står sterkt hos våre mest prisbevisste kunder, og vi selger langt mer First Price-egg i 18-pakning enn vi gjorde av Eldorado-eggene. Det tyder på at prisbevisste kunder har fått med seg endringen. Vi ser i etterpåklokskapens lys at vi kunne informert om dette enda tydeligere.

Dersom man selger enkeltprodukter med store tap, må man kompensere ved å ta høyere pris på andre varer. Det ønsker vi å unngå. Vi justerte prisen til et normalt, men fortsatt lavt, nivå. Dette gjorde vi fordi prisen tidligere var kunstig lav og produktet ble solgt med milliontap. Vi satte opp prisen til 37,90, og det var klart billigste 12-pakning med M/L-egg blant lavpriskjedene.

I KIWI sier vi at kunden er sjefen. Vi innså at det er vanskelig for mange kunder å forstå at vi selger noen varer med tap, og at prisforskjellen ble for stor. Mange ble skuffet da vi satt opp prisen. Vi lytter til kundene og satt derfor prisen ned igjen til kr 29,90. Dette betyr at vi igjen selger eggene med tap. Kiwi hadde allerede markedets billigste 12-pakning med egg i str. M/L, og nå er vi altså enda billigere.

Økte innpriser fra leverandører er hovedårsaken til prisøkningene man ser på matvarer. Samtidig har hele verdikjeden fått økte kostnader, særlig til transport og strøm. Prisveksten dekker ikke de økte kostnadene, og våre 694 butikker mottar ikke en krone i strømstøtte.

KIWI er prispresseren i bransjen og vi gjør det vi kan for å holde prisveksten nede og bidra i det som er en tøff tid for mange. Uansett om en fjær blir til fem høns eller 18 egg, så skal vi selvsagt aldri lure noen. Derfor skal vi fortsatt ha bransjens laveste priser, både på egg og alle de andre varene i butikkene våre. Vi øker prisene våre mindre enn det våre innpriser og kostnader skulle tilsi.