Alle som ikke har penger nok til å forsørge seg selv, kan søke om økonomisk sosialhjelp. I Trondheim og flere andre byer går antall mottakere av sosialhjelp ned, samtidig som frivillige organisasjoner opplever en rekordstor pågang. Årsakene er mange og sammensatte. Én forklaring som trekkes fram, er at mange kvier seg for å oppsøke Nav i frykt for at de må selge bil eller bolig for å få hjelp. Vi mener derfor det er riktig å myke opp dokumentasjonskravene, slik som ble gjort under pandemien.

Den gang var bakgrunnen først og fremst at Nav var overarbeidet fordi koronarestriksjonene gjorde at mange mistet jobben. Nå er situasjonen at mange opplever at pengene ikke strekker til. Alt fra mat, strøm, husleie og drivstoff blir dyrere. En rapport fra Forbruksforskningsinstituttet SIFO viser at nesten halvparten av husholdningene er bekymret for at de ikke kan betale for seg de neste tre månedene. Flere må ta opp lån for å dekke løpende forbruk som mat og husleie. Andelen som står over måltider for å spare penger, øker.

Tidligere arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik (Ap) sier til VG at det er på tide å tenke nytt rundt sosialhjelpen. Der presiserer hun at målet er å gi folk mulighet til å komme seg over en kneik. «Men det blir stadig vanskeligere å komme seg over den kneika hvis kravene er innrettet sånn at de må kvitte seg med verdigjenstandene de har».

Regjeringen ser imidlertid ikke behovet for å endre praksis. Statsråd Marte Mjøs Persen (Ap) har rett når hun i NRK påpeker at Nav skal gi alle en skjønnsmessig og individuell vurdering. Det er ingen automatikk i at alle som mottar sosialhjelp, må selge bilen sin eller leiligheten de bor i. Likevel mener vi tidspunktet er inne for å myke opp praksis. Det vil sende et viktig signal om at myndighetene ønsker at folk som sliter med å få endene til å møtes, skal kunne få hjelp av det offentlige.

Sosialhjelp er ment som et midlertidig sikkerhetsnett, men mange blir gående altfor lenge på ytelsen. En mindre rigid praktisering av regelverket, kan frigjøre tid slik at Nav-ansatte kan bruke tiden på å hjelpe mottakeren over i jobb eller finne andre, mer passende ytelser.