Jeg i Trondheim sentrum et par ganger i uka, og beveger meg i strekningen Pirsenteret til Torget via blant annet Nordre. Akkurat som mange turister gjør. Ikke sjeldent ser jeg turister som jeg umiddelbart forstår er tvilrådige i forhold til bykart og brosjyrer de forsøker å finne ut av. En peker hit, en peker dit. Ikke alle tør kontakte noen som de kan tro er lokalkjent for å spørre, heller.

Jeg tar ofte kontakt og spør om det er noe jeg kan hjelpe med. Ofte er svaret et spørsmål om det finnes et turistkontor de kan besøke. Jeg må beskjemmet tilstå at slik service er det noen i Trondheim som har bestemt at det ikke er bruk for. Nå er det mobiltelefonens apper som gjelder. Mange rister på hodet og sier at det er første gang de har opplevd på sine reiser at en fremstående verdenshistorisk by ikke har et turistkontor, og dermed er det vel fare for at de går glipp av mye Trondheim ha å by på. Så det de ikke får vite – har de vel ikke vondt av da?

Vil du vite mer om hvordan du skriver for Midtnorsk debatt? Les mer her!

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe