I et innlegg i Adresseavisen torsdag 9.februar kommenterer publikummer Jan Ivar Bruheim endringer i Olavshallens akustikk. Det har han rett i: Lyden i Olavshallens Store Sal har definitivt endret seg. Den har blitt bedre!

Vi er stolte av reisen Olavshallen har vært gjennom de siste årene. Og vi ønsker at alle besøkende i Olavshallen skal ha gode kunst- og kulturopplevelser. Derfor vil vi dele litt om hvilke endringer som faktisk er gjort i Midt-Norges ledende scene for formidling av akustisk musikk siden 1989.

Hovedgrepet i ombyggingen av salen er at åpningen mellom scene og sal har blitt vesentlig større. Før ombyggingen besto salen av to akustisk adskilte volumer: Orkesteret satt på scenen i et relativt lavt, klangfullt rom med høy lydstyrke, mens publikum satt «på den andre siden» av sceneåpningen, i et mye høyere rom, som kun var delvis akustisk koplet til scenerommet.  Som følge av dette var lydutbredelsen fra scenen ujevn, og mange seter fikk for svak og for lite fyldig lyd.

Adresseavisen inviterer til panelsamtale om Ukraina-krigen onsdag 15.2: Hva kan vi vente oss nå? Les mer her.

Endringene er gjort for å få best mulige forhold for akustisk musikk. Det har hatt stor positiv effekt, særlig for orkesterkonsertene. I tillegg til den fysiske ombyggingen, er det anskaffet et anlegg som forlenger etterklangen. Dette anlegget tar opp lyd fra scene og sal, og sender ut et dempet og forsinket signal fra mange små høyttalere på side- og bakveggene. Lyden fra høyttalerne er så svak at publikum ikke oppfatter hvilken retning den kommer fra. Anlegget gir, ved behov, en opplevelse av forlenget etterklang. Slike anlegg er i dag ikke uvanlige i høykvalitets kultursaler. Dette anlegget ble sist justert for TSO-bruk i september 2022, og er siden brukt kontinuerlig av TSO.

Endringen av de akustiske forholdene i Olavshallen er så positive at vi – og nasjonale og internasjonale eksperters med oss – konkluderer med at Trondheim har fått en ny og svært god akustisk konsertsal – faktisk en av de beste salene i Norge. Vurderingen har blitt underbygd av positive tilbakemeldinger fra både Trondheim Symfoniorkester & Operas sjefsdirigent, musikere og mange publikummere.

Ved alle konserter med klassisk orkestermusikk vil fokus være på akustisk lyd fra scenen. Premisset i Bruheims innlegg, at lyden fra orkesteret formidles via det ordinære høyttalersystemene på begge sider av scenen, er ikke riktig. Det vil i utgangspunktet kun gjøres på spesielle arrangementer, som popkonserter og filmvisninger. For TSOs vedkommende vil dette kun bli tatt i bruk ved enkelte konserter for å løfte kor, og for orkesteret når solister eller grupper uansett forsterkes (Cross over-konserter). Men ellers brukes aldri dette anlegget ved TSOs konserter.

Dirigenten skal, som Bruheim presist beskriver, ha full kunstnerisk kontroll. Verken sjefsdirigenten vår eller andre dirigenter på hennes nivå, vil kunne akseptere at denne kontrollen delvis overtas av en lydtekniker, spesielt ikke i et så velfungerende akustisk rom som Olavshallens store sal.

Slike omfattende endringer krever imidlertid tid for at musikere, dirigent og teknisk stab skal venne seg til en ny virkelighet. Det samme må kanskje publikum. Og det har vi stor tro på at alle skal klare sammen – til det beste for midtnorsk scenekunst.

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe