Lekser har gitt resultater i form av bedre læring, men er det så bra som alle tror? Flesteparten av barn og unge mener at vi ikke bør ha lekser. Denne appellen handler om hvorfor vi bør høre på dem.Barn har ulike forutsetninger for læring, og jeg tror at når politikerne bestemmer at barn skal ha lekser, så glemmer de akkurat dette. For alle barn tenker og lærer jo ulikt. Alle har det heller ikke like bra hjemme. Noen voksne er ofte borte, noen drikker mye eller sliter med sykdommer og noen kan ikke norsk. Derfor får ikke alle like mye hjelp med leksene. Dette mener jeg er urettferdig for barna det gjelder, og det kan også bli mer avstand i utviklingen i læring for barn og unge.

Les flere innlegg fra Adresseavisens skrivekonkurranse her!

Noen barn og voksne jobber like lange dager, men likevel trenger ikke voksne å komme hjem og gjøre mer arbeid, så hvorfor må barn det? Mange barn sliter med å konsentrere seg hjemme om lekser og vil derfor måtte bruke flere timer hver dag på lekser. Dette gir mindre fritid og aktivitet, som barn og unge må få i hverdagen. Hvis det ikke er mulig å få leksefri skole: Hør på elevene, spør hva de vil gjøre som hjemmearbeid. På nettsiden til Utdanningsdirektoratet står det «Elever lærer best når de får lekser som vekker deres interesse og de vet hva de skal lære, hvordan de lærer best og kan vurdere sin egen læring». Lekser må ikke nødvendigvis være direkte oppgaver i boka, men det kan være spill som quizlet eller kahoot, eller andre mer interessante eller morsomme oppgaver. Jeg mener derfor at barn og unge skal eller bør ha leksefri skole ut barneskolen, kanskje også ungdomsskolen. Hvis du også vil ha leksefri skole, bør du jobbe mer for det og spre ordet.

Vil du vite mer om hvordan du skriver for Midtnorsk debatt? Les mer her!