Jeg skal gjøre noe uvanlig. Jeg skal nemlig gi skryt til bystyrepolitikerne. Før jul ble jeg intervjuet av Roy Tommy Bråten i Adresseavisen. Budskapet mitt var at vi har nok brannbiler i Trondheim, men ikke alle er bemannet. Du trenger ikke ha peiling på hverken bil eller brannbil for å forstå at uten folk til å kjøre, så blir bilen stående.

Du trenger heller ikke være brannkonstabel for å forstå at en brannbil som blir stående igjen på brannstasjonen når det brenner, hverken bidrar til å slokke brann eller redde liv.

Etter intervjuet fikk jeg bekreftet mine mistanker: Politikerne var ikke klar over at TBRT (Trøndelag brann- og redningstjeneste) ofte er under minimumsbemanningen som bystyret har vedtatt at vi skal ha. Foreløpige tall for 2022 viser at det i 48 prosent av vaktene var færre på vakt enn det minste vi trenger for å håndtere den risikoen vi kan bli stilt overfor. Politikerne fulgte heldigvis opp med et vedtak i desember 2022:

«De rødgrønne er opptatt av at bemanninga ved Trøndelag Brann- og redningstjeneste er i tråd med forskrifter og ber kommunedirektøren følge dette gjennom dialog med IKS-et».

Og det er dette jeg vil gi skryt for. Det kan kanskje virke lite å be om at vi skal forholde oss til forskrifter, men sånn er det altså blitt. En presset økonomi og budsjettering som ikke er bærekraftig, gjør at TBRT er underfinansiert og ikke lenger tar seg råd til å bemanne alle bilene forskriftsmessig.

Har vedtaket hjulpet? I januar i år var vi under minimumsbemanningen i 45 prosent av vaktene. I februar 57 prosent. Det er for tidlig å si om dette er en trend, men man kan vel trygt si at situasjonen ikke har blitt bedre. Men bystyrevedtaket gir håp om endring. Forhåpentligvis tar kommunedirektøren opp dialogen med TBRT snart. Så brannbiler ikke blir stående igjen på stasjonen ved neste store hendelse.

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe