De små sentrumspartienes makt over regjeringens disposisjoner handler om å stå sammen.

Hver for seg kan støttepartiene Venstre og KrF gi regjeringen det flertallet den trenger. Men sammen er de mye sterkere, og fratar de blå makthaverne muligheten til å kjøre slalåm i sentrum. Med vekslende støtte kunne regjeringen ha fått gjennom mer av sin politikk. Samholdet i sentrum har i denne perioden aldri vært satt på større prøver enn akkurat nå.

Les også: Borgerlig budsjett-kaos på bensin

Venstre og KrF har som to selvstendige partier naturligvis ulike prioriteringer. Miljø betyr mye for begge, men klart mest for Venstre. Innspurten i budsjettforhandlingene har tvunget begge støttepartiene inn i et hjørne der alt later til å handle om bilpakken regjeringen nekter å justere. For svært mange i KrF er det ingen tvil om at familiepolitikk, skole og bekjempelse av fattigdom, betyr like mye - eller mer.

Les også: Full splid når toppene overtar budsjettsamtalene

Les også: Frp firer ikke en tomme - drivstoffavgiftene skal ikke røres

Som en fylkesleder uttalte i går; det blir meningsløs symbolpolitikk å bryte budsjettforhandlingene på to drivstoffavgifter isolert sett. Klima er mer enn avgiftsøkninger. Det kan det knapt være tvil om, særlig fordi ekspertene ikke tar sjansen på å anslå klimaeffekten av den foreslåtte avgiftsøkningen.

Fredag ettermiddag lekket regjeringskilder at Venstre og KrF har fått tilbud om to til tre milliarder kroner ekstra til miljø- og klimatiltak. Mer til jernbane og kollektivtrafikk står sentralt. Det viser at handlingsrommet er større utenfor bilpakken, som til de grader har skapt krisestemning. Men finansieringen av tiltakene kan bli omstridt, dersom de overflødige pengene til asylsøkerne som ikke kom, skal brukes.

Regjeringens påfunn med bilavgiftene vekker til liv stridene om flyseteavgiften og poseavgiften. Knapt noen mener det var smart. Heller ikke de fleste i regjeringspartiene.

Bilpakken har overskygget det meste av budsjettet, og det var åpenbart en helt bevisst strategi fra statsminister Erna Solberg (H) og finansminister Siv Jensen (Frp). Det var nok derfor den ble lansert før budsjettet som et ultimatum. Støttepartiene, særlig Venstre, gikk i vranglås umiddelbart, mens KrF tidlig meldte seg som fredsmegler.

Hvor mye fredsmegler Knut Arild Hareide har vært er høyst uklart. Men han var det så avgjort overfor regjeringen fredag, da han i VG åpnet for at Frp kunne få vinne bensinkrigen. Det skapte selvsagt ufred i Venstre, som omgående følte seg sviktet av sin nære allierte. Hareides uttalelser åpnet for spekulasjoner om at KrF kunne gå videre alene som støtteparti.

Trolig skal det svært mye til før samarbeidet i sentrum bryter sammen. Men den harde budsjettstriden har skapt noen sprekker.