Et vogntog som rev ned kjøreledningen på Dovrebanen, førte til driftsstans for toget i et helt døgn. Det er dessverre beskrivende for tilstanden for norsk jernbane.

Traileren som havnet utenfor veien ved Revmoen i Oppdal tirsdag ettermiddag rev ned kjøreledningen til toget. Kort tid etter ulykken gikk trafikken på E6 forbi ulykkesstedet som normalt. For de togreisende fikk uhellet større konsekvenser. Først et døgn etter ulykken ble Dovrebanen åpnet igjen.

Også sist helg var det problemer på Dovrebanen. Da skrev Adresseavisen om en skoleklasse fra Melhus som ble sittende fire timer på toget ved Otta natt til lørdag, etter at kjøreledningen der falt ned. Det ble en kald fornøyelse ettersom det var under 20 minusgrader ute.

Det er forstemmende at det skal ta så lang tid å rette opp feil på jernbanen. Det er vanskelig å se for seg at tilsvarende driftsstans ville blitt tolerert innenfor luftfarten, for å ta et åpenbart eksempel.

Det er Bane Nor som har ansvar for vedlikehold og drift av jernbanen i Norge. Punktligheten for persontog i 2022 gikk ned med 2,5 prosentpoeng sammenlignet med året før. I januar i år har togene i det krigsherjede Ukraina vært mer punktlige enn i Norge. Det er rett og slett for dårlig.

Hver dag går det 44 flygninger mellom Trondheim og Oslo. Strekningen er den fjerde mest trafikkerte i hele Europa, og står for 11 prosent av de totale CO2-utslippene fra norsk luftfart.

Det er gledelig at SJ, driftsoperatøren på Dovrebanen, har økt frekvensen på banen til seks daglige avganger. Men en reisetid på om lag sju timer og stadige driftsbrudd gjør at toget fortsatt ikke er en fullverdig konkurrent til flyet.

Som en del av jernbanereformen i 2015 ble Bane Nor skilt ut som et eget statsforetak med ansvar for å «planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde det nasjonale jernbanenettet». Den nye organiseringen skulle kutte kostnader og effektivisere styringen av norsk jernbane.

Problemene med Follobanen og den dårligste stabiliteten i togtrafikken siden 2010 viser at målene med jernbanereformen på langt nær er innfridd.