Publikumssvikten til RBK har flere årsaker. Noen av dem er ganske enkle.

Rosenborgs herrelag i fotball trekker ikke like mange tilskuere på Lerkendal som før. Om vi ser bort fra pandemi-sesongene, må vi 22 år tilbake for et lavere gjennomsnittlig publikumstall enn årets, på 12 309 pr. hjemmekamp. Det skjer til tross for at laget er ubeseiret på hjemmebane denne sesongen. Det er bra at RBK ser alvorlig på utviklingen og vil spørre publikum om årsaker. RBK og Norges Fotballforbund bør alt ha noen av løsningene på blokka.

En studie av NTNU-forskerne Harry Arne Solberg og Ingar Mehus viser at tilhengere av klubber som hadde mange kamper på gratis-TV, kom mindre på kamp på stadion enn klubber med få TV-kamper. I årets sesong har hele seks av TV-kampene klokken 20 søndag vært med RBK, to av dem på hjemmebane. I Trøndelag, hvor mange ofte har reist et stykke til kamp, tyder mye på at sene kveldskamper fungerer bedre i Mesterligaen enn i Eliteserien. Samtidig har norsk fotball gjort seg avhengig av tv-inntekter.

Kampdag, kamptidspunkt, pris og tilrettelegging så det blir enkelt for folk å gå sammen på kamp, kan få flere å velge stadion framfor sofaen. Samtidig må det ikke glemmes at den viktigste publikumsdriveren fortsatt er at laget spiller attraktiv og angrepsvillig fotball med profiler og drama som skaper stemning, underholdning og begeistring på stadion.

For en gangs skyld er det grunn til å la seg inspirere av hvordan Brann har jobbet med publikum, med langt dårligere utgangspunkt enn Rosenborg i år. Selv om herrelaget rykket ned i Obos-ligaen, har de på flere kamper hatt større publikum enn de fleste lag i Eliteserien. Brann satte også publikumsrekord i Toppserien for kvinner i starten av juni. Det bidro til en kjempemobilisering slik at Rosenborg slo både rekorden i norsk kvinnefotball og Brann i kamp på Lerkendal få dager etter, med hele 11 636 på tribunen.

Som i kulturlivet har nok pandemien bidratt til å gjøre fotballpublikum mer selektive, lettest å friste til de store anledningene. Flere festforestillinger på Lerkendal når det passer publikum best, er sannsynligvis den enkleste og beste oppskriften på å lokke flere på kamp.