Smart Media på Steinkjer vokser:

– Vi prøver å være sultne på mer hele tiden

11. april 2005 startet reisen til det digitale byrået Smart Media. Fra å være to ivrige tenåringsgutter med en idé har selskapet i dag 35 ansatte. Nå utvider de enda mer.

UTVIDER: Digitalbyrået Smart Media i Steinkjer med Alexander Støvik Kjølstad i spissen utvider med flere ansatte og nye satsingsområder.   Foto: Tea Eline Skarpjordet

Saken oppdateres.

For femten år siden startet Alexander Støvik Kjølstad og Fredrik Mandal Smart Media. Senere gikk de ulike veier, men selskapet fortsatte med førstnevnte med på laget.

– Jeg tror vi er kjent for de aller fleste som en nettsideleverandør. Det er dette vi har gjort helt fra begynnelsen. Men nå er vi på god vei til å bli et fullverdig digitalbyrå, og skal hjelpe kundene med alt fra å produsere innholdet til design og markedsføring.

SAMARBEID: Smart Media var et av de første som ble med i det kreative kjøpesenteret Drivhuset. I dag samarbeider de ulike aktørene ofte på tvers av hverandre.  Foto: Tea Eline Skarpjordet

Satser på nye områder

Dette fokusskiftet fører også til at Smart Media utvider staben og får fem nye medarbeidere. En av de større satsingene her legges til formidling gjennom lyd og redigering av podkast. Sammen med søsterselskapet Camerat tar de over et lydstudio som tidligere tilhørte Nord universitet.

LES OGSÅ: Kan bli netthandel-rekord

– Samtidig tester vi ut det kreative verkstedet for å se om vi også kan bruke det rommet, forteller Støvik Kjølstad.

De har stor tro på at formidling gjennom lyd kommer til å bli en stor del av mediemiksen fremover.

– Vi har laget en podkast for Mære Landbruksskole hvor lytterne blir bedre kjent med skolen, og informasjonen tilgjengeliggjøres for folk på en enkel måte.

Mye læring i å rådføre seg med andre

Selv om den nåværende daglige lederen har vært med siden dag én, var det ikke før i 2019 at han virkelig gikk inn i rollen som daglig leder.

– Jeg hadde en kort periode i den stillingen tidligere, men fant ut at jeg måtte ta ut vekstfokuset på andre områder, og rettet fokuset mot oppbyggingen av blant annet filmproduksjonsselskapet Camerat.

I dag står han derimot stødig i rollen som daglig leder og beskriver seg selv som en person som er opptatt av å kunne vokse gjennom utvikling.

TRIVSEL: Alexander Støvik Kjølstad sammen med den tidligere daglige lederen i Lindseth reklamebyrå, og en av initiativtakerne til opprettelsen av Drivhuset, Svein Roar Lindseth.  Foto: Tea Eline Skarpjordet

– Vi skal videre fremover, og har hatt perioder hvor vi har ansatt en ny person hver måned i snitt over lengre tid. Det skjer så mye både i vår bransje og i samfunnet ellers at vi må henge med så godt vi kan.

Støvik Kjølstad fremhever hvor viktig det er for unge gründere å fortelle om tankene sine høyt til andre.

– Det må man ikke være redd for. Å finne folk man stoler på, som kan det å diskutere og komme med råd hjelper veldig på i en startfase.

– For min del var det også verdifullt med mentorer som jeg hadde tillitt til. Noen ganger bare for å tømme hodet og for å fortelle om tankene min høyt til noen andre.

LES OGSÅ: Tar over sjefsstolen der hun tidligere jobbet

Ønsker å henge med på trendene

Selskapet står for opprettelsen av nesten 1000 ulike nettsider rundt om i landet. Tidligere hadde de flere hundre prosjekter gående samtidig, men retter nå blikket mot flere langsiktige prosjekter.

– Vi ønsker å hjelpe kundene helt fra starten av, og bruker mye tid på å bli kjent med de før arbeidet begynner, forteller Støvik Kjølstad.

Ved hjelp av rådgivere, designere og programmerere setter de sammen et prosjektteam som jobber for at kundene når sine forretningsmessige mål. Alt fra opprettelsen av ei nettside, til markedsplan og publiseringsstrategi bygges i denne prosessen.

På selskapssiden er Smart media opptatt av kontinuerlig forbedring. De ønsker å justere seg og henge med på trendene i samfunnet.

– Når vi ser tilbake på det som har skjedd hos oss de siste årene er det ikke mulig å ane hvor vi er om noen år frem i tid. Det er det som er så kult med denne bransjen, den endrer seg kontinuerlig.

– Vi prøver å være sultne på mer hele tiden, påpeker Støvik Kjølstad.

Internasjonalt potensial

Engasjement, kreativitet og nysgjerrighet er gjennomgående faktorer. Dette er egenskaper de setter høyt hos sine ansatte og merker at en slik kultur generelt er i frammarsj.

Den daglige lederen mener det er viktig å framsnakke Steinkjer, og mulighetene byen byr på. Sammen med resten av aktørene i den kreative klyngen som er Drivhuset har de mottatt midler til et forprosjekt, og jobber med tanken om å etablere et nytt teknologiselskap rettet mot landbruk, havbruk og skogbruk.

– Hvis vi kan koble teknologi og forskning sammen med alle næringsaktørene i dette bygget kan vi lage tjenester og løsninger med internasjonalt potensiale.

Følg MN24 på Linkedin

På forsiden nå